Mainos
Mainos

Nokkosta, vettä ja öljyjä – iho ja hiukset kuntoon sisäisesti

90 prosenttia ihon ja hiusten hyvinvoinnista tulee sisältäpäin. Ei siis ole ihan sama, mitä suuhusi panet.

Iho, hiukset, kynnet, vastaus niiden hyvinvointiin tulee sisältäpäin. Ravitsemusasiantuntija Jaakko Halmetoja kehottaa ottamaan nokkosen osaksi ruokavaliota. Halmetoja kutsuu sitä suomalaiseksi superfoodiksi.

– Nokkonen on ravinteellisesti ylivoimaisin. Siinä on paljon yhdisteitä jotka ovat hyväksi luille, hiuksille ja kynsille, Halmetoja sanoo.

Nokkosen poltinkarvoissa on piitä, mikä on yhteydessä hiuksiin ja kynsiin. Halmetoja suosittelee laittamaan nokkosta esimerkiksi viherpirtelöihin tai hauduttamalla niistä teetä. Kiehauta lehdet kattilassa ja anna hautua 20 minuuttia.

Älä unohda ihon kannalta myöskään vettä.

– Nesteet ovat huikea juttu iholle. Ei mikä tahansa vesi, vaan laadukas vesi. Itse suosin lähdevettä.

Myös nestettä sisältäviä ruokia tulisi nauttia, esimerkiksi kurkkua.

Öljyä hiuksille ja iholle

Laadukkaat rasvahapot näkyvät ihossa ja hiuksissa. Halmetoja kertoo, että esimerkiksi Hiusakatemiassa on huomattu, että sisäisesti nautitulla öljyllä on jo lyhyessä ajassa positiivinen vaikutus hiuksiin. Ne voivat paremmin.

Yksittäisten öljyjen sijaan monelle parhaiten toimii kylmäpuristettu kasviöljysekoitus, joissa esimerkiksi omega-3, -6 ja -9 rasvahappojen suhde on optimoitu valmiiksi.

Halmetoja suosittelee myös sinkkiä, e-vitamiinia ja rikkiyhdisteitä.

Rikkiyhdisteet vaikuttavat kollageenin tuotantoon. Sitä saat esimerkiksi kaalikasveista, sipulista ja retiisistä.

– Esimerkiksi sipulissa oleva pistävä maku johtuu rikistä.

Halmetoja muistuttaa, että 90 prosenttia ulkonäköön vaikuttavaista asioista ei tule kosmetiikkapurkeista vaan sisältäpäin.

Lue myös:

Cyrila Cibulka cyrila.cibulka(at)mtv.fi @CyrilaCibulka

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme