Mainos
Mainos

Nostaa verenpainetta ja rasittaa sydäntä – tämäkö on huonoin tapa nukkua?

Liian viileä huonelämpötila voi tutkimuksen mukaan aiheuttaa elimistölle tarpeetonta rasitusta.

Japanilainen tutkimus paljastaa, että makuuhuoneen viilennys ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin aiemmin on luultu. Tutkijat havaitsivat viileässä makuuhuoneessa nukkuvien verenpaineessa huomattavan piikin lämpimässä nukkuviin verrattuna.

Noin 14-asteisessa huoneessa nukkuvien verenpaineen havaittiin nousevan jopa 8 prosenttia heti sen jälkeen, kun henkilöt olivat nousseet sängystä. Lämpimässä, noin 24 asteisessa huoneessa nukkuvilla vastaavaa ilmiötä ei havaittu.

Nostaa verenpaineen koholle jopa kahdeksi tunniksi

Japanin yliopistossa työskentelevä epidemiologi Keigo Saeki kertoo, että verenpaine nousee kaikilla hieman heti heräämisen jälkeen. Kylmässä huoneessa heräävillä verenpaine nousee kuitenkin huomattavasti enemmän, sillä elimistön täytyy työskennellä kovemmin pitääkseen henkilö lämpimänä.

Kylmään huoneilmaan herääminen voi nostaa verenpaineen koholle jopa kahdeksi tunniksi. Tämä aiheuttaa myös tarpeetonta rasitusta sydämelle.

Lämpötilaa ei tutkijan mukaan kuitenkaan kannata pitää korkealla koko yötä, sillä korkea lämpötila voi sekä häiritä unta että kasvattaa sähkölaskua. Avain täydelliseen uneen löytyykin ajastettavasta termostaatista. Tutkija kehottaa ajastamaan termostaatin 24 asteeseen puoli tuntia ennen suunniteltua heräämisaikaa.

Lämpötilalla vaikutusta unensaantiin

Kaikki tahot eivät ole japanilaistutkimuksen kanssa samaa mieltä. Yhdysvaltalaisen unitutkimuskeskuksen Neurology & Sleep Medicinen tohtori Christopher Winter suosittelee, että makuuhuoneen lämpötila tulisi asettaa suoraan 15,5–19,5 asteen välille. 

Tämä perustellaan sillä, että nukahtamisen jälkeen kehomme lämpötila laskee luonnollisesti. Hieman normaalia viileämpi huonelämpötila auttaa kehoamme viilenemään ja näin ollen tuudittaa meidät nopeammin uneen.

Etkö saa unta tai hereiletkö keskellä yötä? Jos uniongelmat vaivaavat, poimi videolta vinkit parempaan uneen. 


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme