Mainos
Mainos

”Olet mitä liikut” – 15 minuuttia päivässä riittää ylläpitämään kehon hyvinvointia

Hyvinvoiva keho kaipaa päivittäistä liikkumista ja huoltoa pysyäkseen kunnossa. Kehonhuoltovalmentaja lupaa, ettei omasta kehosta huolehtimisen tarvitse olla vaikeaa. 

Vaikka työkiireet ja stressi painavat päälle, meidän tulisi muistaa huolehtia myös kehomme hyvinvoinnista. Liikkumattomuus ja mekaanisen ärsykkeen puutos jumiuttavat lihasten sidekudokset, mikä puolestaan heikentää liikuntakykyä, terveyttä ja suorituskykyä. 

– Kudosten pitää saada liikettä ja ärsykettä usein, koska siihenhän ne on tarkoitettu. Evoluutio on suunnitellut ne päivittäiseen käyttöön, kehonhuoltovalmentaja Edvin Sandström kertoo.

Mies muistuttaa, että kehonhuollon ei tarvitse olla vaikeaa ja aikaa vievää, vaan pienet päivittäiset teot merkitsevät paljon.

Yksi kehonhuoltoväline mukaan kaikkialle 

Kehonhuoltoa tulisi Sandströmin mukaan harjoittaa päivittäin vähintään 15 minuutin ajan. Koko kehon huoltamisen sijaan kannattaa keskittyä yhteen ongelmakohtaan kerrallaan. 

– Jos yritämme huoltaa koko kehoa joka päivä, siitä ei tule yhtään mitään. Mutta jos valitaan kohteeksi vaikka selkä ja huolletaan sitä 15 minuuttia joka päivä kahden viikon ajan, opimme paljon omasta kehostamme ja siitä, miten kudokset reagoivat hierontaan.

Jos aikaa ei tunnu löytyvän edes sitä varttia, kehonhuollon voi jakaa myös pienempiin pätkiin. Yritä löytää päivästäsi muutaman minuutin mittaisia hetkiä, jolloin keskityt rentoutumiseen ja kehon huoltamiseen.

Sandström suositteleekin kaikkia hankkimaan yhden tehokkaan välineen, jonka avulla kehonhuolto käy lähes missä ja milloin vain.

– Jos kaikilla pitäisi olla yksi väline, niin se olisi hierontapallo. Sillä pääsee melkein kaikkiin kehon kudoksiin käsiksi ja pystyy hieromaan tehokkaasti, Sandström kertoo.

– Sen päällä voi vaikka istua, ei se ole sen vaikeampaa. Laita pallo pakaran alle ja liiku vähän sen päällä. Se on tosi tehokas tapa tehdä kehonhuoltoa.

Ennaltaehkäisevä vaikutus todella tärkeää

Sandströmin mukaan moni vamma, kipu ja ryhtiongelma olisi ratkaistavissa riittävällä liikkumisella ja kehonhuollolla. Kun lihakset ja sidekudokset ovat jumissa, ne eivät liiku optimaalisella tavalla, mikä johtaa puolestaan erilaisiin virheasentoihin. Tämä synnyttää miehen mukaan helposti kiputiloja ja luultavasti myös jonkinlaisia vammoja.  

–  Olet mitä liikut. Jos et liiku, keho menee jumiin. Jos et käytä kehoa, kohta et enää pysty käyttämään sitä. Kudokset on pakko pitää liikkeessä koko ajan, muuten ne eivät tule toimimaan, Sandström muistuttaa.

Kehonhuollossa ennaltaehkäisevä vaikutus on todella tärkeää, ja omasta kehosta tulisikin pitää huolta jo ennen vammojen ja kiputilojen syntymistä.

Muista treenata myös mieltäsi.


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme