Mainos
Mainos

Oletko raivohärkä vai itkupilli? Näin opit kontrolloimaan tunteidesi vuoristorataa

Suru saattaa puskea läpi kovankin kuoren itkuna ja rakkaus saa heittäytymään suuriinkin uhrauksiin. Tunteilla on omat paikkansa, mutta joskus elämässä tulee vastaan sellaisia tilanteita, joissa omia tunteita olisi hyvä pystyä hallitsemaan – edes jossain määrin. Osaatko sinä kontrolloida tunteitasi tiukan paikan tullen?

Tunteet hallitsevat usein elämäämme – oli sitten kyse palavasta rakkaudesta, riipivästä surusta tai silkasta raivosta. Päivästä toiseen tunteet pyrkivät ohjaamaan meitä elämässä tiettyyn suuntaan, johon voimme joko kyselemättä kulkea tai jota voimme järjen äänellä pyrkiä muuttamaan. Yllättävän yksinkertaisin keinoin omille voimakkaille tunteille voi kuitenkin rakentaa vankan vastarinnan. Oikeilla vinkeillä tulinenkin tuntija voi oppia kontrolloimaan tunteitaan.

Pahimmillaan tunteet saattavat ajaa tekemään elinikäisiä päätöksiä, joita saatetaan katua vuosikymmeniä. Myös tietyissä arkisissa tilanteissa olisi tärkeää pystyä pitämään pää kylmänä, eikä heittäytyä täysin riepottelevien tunteiden valtaan: euforian ja impulsiivisen raivon hetkellä harva käyttäytyy siten, miten toivoisi itsensä käyttäytyvän. Tunteet tekevät meistä ihmisiä ja ovat osa elämän nautintoa, mutta niiden hillitseminen oikeilla hetkillä voi tehdä elämästä aavistuksen verran helpompaa. Kyse ei siis ole siitä, että kenenkään tulisi opetella olemaan tuntematta: kun tunteiden jäävuorien huiput saa katkaistua, voi tunteiden kirjosta olla helpompi nauttia – ilman, että tarvitsee tuntea katumusta suurten tunteiden vallassa tehdyistä teoista.

Amerikkalainen psykologi ja kirjailija Carmen Harra listasi kuusi kohtaa, joiden avulla jokainen voi oppia hallitsemaan omaa tunteiden vuoristorataansa.

1. Älä reagoi asioihin heti – anna itsellesi miettimisaikaa

Kun suutut, raivoatko heti lähimmälle kohteelle? Kun olet iloinen, hihkutko ilostasi muille ennen kuin olet itse ehtinyt edes käsittää, että mistä on kysymys? Kun tunteisiin reagoi välittömästi, on harha-askelten ottaminen hyvin todennäköistä ja tunteiden huumassa on helppoa sortua ratkaisuihin, joita tulee katumaan myöhemmin.

Moni olisi jättänyt irtisanomatta itsensä töistä ja paljastamatta tarkoin varjeltuja salaisuuksia, jos jokainen keskittyisi tilanteeseen viiden minuutin ajan ennen ratkaisujen tekemistä. Myös erilaiset riitatilanteet on paljon helpompi selvittää sen jälkeen, kun osapuolet ovat selvittäneet päätään ensin muutaman minuutin ajan.

Rauhoittumiseen suurten tunteiden äärellä saattaa auttaa järkeily: muistuttamalla itselleen siitä, että tunnetila on vain ohimenevä vaihe, voi jokainen oppia myös tulkitsemaan omia tunteitaan paremmin. On tärkeää pitää mielessä, että jäävuoren huipulla ei ole syytä tehdä ratkaisuja.

2. Odota, että Se Oikea tunne valtaa sinut

Tiedätkö miltä tuntuu, kun sydän sanoo muuta kuin järki? Vaikka ei kuuluisi mihinkään uskontokuntaan tai luottaisi ylempiin voimiin, ei kukaan voi kiistää olleensa koko elämänsä tuntematta sitä tunnetta, kun jokin ratkaisu tuntuu oikealta. Luotit sitten Jumalaan, muihin voimiin tai omaan intuitioosi, on tärkeää, että pelkkien tunteiden sijaan pyrkii ohjaamaan itseään myös muiden vaikuttimien avulla oikeaan suuntaan.

Sen, joka neuvoo tekemään vaikeita ratkaisuja hädän hetkellä ei tarvitse olla luotettu ystäväsi tai ylempi voima, vaan itseään voi myös ohjata kuuntelemalla omaa sisäistä ääntään. Jos pyrkii rationalisoimaan tunteensa ja kuuntelemaan sisäistä ääntään, voivat tunteikkaimmatkin hetket tuntua olevan jollain tapaa kontrollissa.

3. Keskity siihen mitä sanot ja siihen, miten sen sanot

Päästätkö usein sammakoita suustasi? Oletko tunnettu siitä, että sanot mitä ajattelet, etkä ajattele mitä sanot? Miltei yhtä tärkeää kuin omien tunteiden kontrollointi, on se, kuinka omia tunteitaan suodattaa ympäröivään maailmaan. Välttämättömänä osana omien tunteiden kontrollointia olisi tästä syystä pidettävä myös sitä tapaa, millä omia tunteitaan tuo julki.

Tunteita ei saisi koskaan pitää sisällään, jos on pienikin aavistus siitä, että niistä kertominen voisi auttaa ajatusten jäsentämisessä. Toisen objektiivisen mielipiteen kuuleminen tilanteesta voi myös auttaa jokaista näkemään omat ajatuksensa aivan uudessa valossa.

Kaikki asiat eivät ole kuitenkaan kertomisen arvoisin – kuten kaikki tiedämme. Vaikka tunteista on tärkeä puhua, on myös asioita, joiden purkamiseen paras keino on uppoutuminen johonkin aivan muuhun. Suurilta tuntuneet murheet voivat kuin salamaniskusta kadota vaikkapa kuntosalille tai hyvän kirjan sivuille. On taito löytää oma keinonsa puhdistautua tunneviidakossa.

4. Älä jää murehtimaan pikkuasioita

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että jokaisella pienelläkin sattumalla elämässämme saattaa olla jokin suurempi merkitys? Jokainen tietää, että pienet vastoinkäymiset arjessa saattavat ajaa mielen suureen suruun tai raivon partaalle, mutta suuremman kuvan hahmottaminen voi auttaa suurtenkin tunteiden keskellä. Elämän kokonaisuuden ajatteleminen vaikealla hetkellä voi todellisuudessa auttaa hillitsemään turhia tunteenpurkauksia.

Epäonnistunut ateria, ruuhkassa istuminen tai lapsen kiukutteleminen saattavat kaataa maailman hetkellisesti, mutta hetken kuluttua harva edes muistaa näinkin arkisia tapahtumia. Suhteuttamalla elämän pienet vastoinkäymiset oikein, voi arki muotoutua ajan kanssa aavistuksen verran kevyemmäksi elää omien tunteiden kanssa – tässä pelissä nimittäin asenne ratkaisee.

5. Hallitse itseäsi rohkeasti

Oletko tottunut esittämään itsellesi kysymyksen miksi minulle käy aina näin? Negatiiviset ajatukset työntävät ihmistä negatiivisille poluille elämässä ja totuttavat noudattamaan toimintamalleja, jotka johtavat negatiivisten tunteiden läpikäymiseen. Kiinnittämällä huomiota erityisesti negatiivisiin tunteisiin, voi jokainen oppia hallitsemaan mieltään.

Yksinkertainen ajatusleikki voi opettaa suuntaamaan omaa mieltä positiivisempaan suuntaan surkeidenkin sattumusten keskellä: päätä ajatella positiivisesti aina kun jotain negatiivista tapahtuu. Ajattelemalla esimerkiksi sitä, mikä olisi paras ratkaisu syntyneeseen negatiiviseen ongelmatilanteeseen tunteitaan voi ohjata haluttuun – siihen positiivisempaan – suuntaan. Ajatusleikki voi parhaimmillaan.muodostua mieleen toimintamalliksi, jonka valitseminen on kerta kerralta helpompaa. On hyvä pitää mielessä, että erityisen positiivisten ihmisten asenne kestää vastoinkäymisiäkin, sillä heidän mielessään toimintamallit eri tunteiden kanssa johtavat positiivisille poluille.

6. Irtaudu tunteidesi laukaisijoista

Tunkeeko poikaystäväsi aina sukat väärinpäin pesukoneeseen? Esittävätkö vanhempasi aina sinulle ne samat kysymykset, jotka saavat sinut kerta toisensa jälkeen raivon partaalle? Päästäksesi turhien tunnepurkausten yli, olisi tärkeää tunnistaa ne tietyt yksittäisen tilanteet, joihin tunnetila syntyy kuin ulkomuistista. Antamalla lähipiirille anteeksi pienet viat, voi omasta arjesta tulla aavistuksen helpompaa – ja kuka tahansa voi tuntea voittaneensa itsensä!

Lue myös:

AVA / Heli Kuitunen

Kuvat: Shutterstock

Osittainen lähde: Huffington Post

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme