Mainos
Mainos

Pilaatko yöunesi turhaan? Älä tee näitä virheitä

Välillä nukahtaminen on hurjan vaikeaa, mutta mistä tämä johtuu? Ota selvää sorrutko yleisimpiin virheisiin, jotka voivat romuttaa unesi tietämättäsi!

Jo yksi huonosti nukuttu yö vaikeuttaa arkea. Poimi vinkit, joiden avulla voit tunnistaa, mitkä arkiset tavat saattavat vaikeuttaa nukahtamista ja pahimmillaan pilata koko yöunet.

Viikonloppuna tuli nukuttua pitkään

Useimmilla on tapana nukkua viikonloppuna pidempään kuin arkena. Jotkut myös korvaavat arkena kerääntynyttä univelkaa viikonloppuna tavallista pidemmillä unilla. Tämä rentouttavalta tuntuva tapa saattaa todellisuudessa romuttaa unensaannin arkena.

Asiantuntijoiden mukaan valvominen ja sitä usein seuraava pitkään nukkuminen voi olla erityisen haitallista unirytmille. Pahimmillaan unirytmin vaihtelu voi saada kehon reagoimaan samaan tapaan kuin aikaerosta kärsittäessä. On hyvä pitää mielessä, että kun valvominen ensimmäisenä iltana arkipäivien jälkeen on vaikeaa, myös nukahtaminen viikonlopun päätteeksi on hankalaa, jos omaa unirytmiä ei ole kunnioitettu.

Olet uuvuksissa

Jos sänkyyn kaatuu suoraan arjen kiireistä täysin uupuneena, ei nukahtaminen ole välttämättä yhtä helppoa kuin ensin voisi kuvitella. Asiantuntijat kehottavatkin kaikkia tekemään eron sen välillä, ollaanko täysin uupuneita vai yksinkertaisesti väsyneitä.

Johtui uupumus sitten stressistä tai fyysisistä ponnistuksista, käy keho usein ylikierroksilla, eikä uni ole tulla silmään, vaikka olo olisikin heikko. Tästä syystä uupuneesta olosta huolimatta olisi tärkeää rauhoittaa omia tuntemuksia ensin sopivimmilla tavalla – ja painua pehkuihin vasta sitten kun tuntuu siltä, että olo on rauhallinen ja valmis uneen.

Makuuhuone on liian hiljainen

Täydellinen hiljaisuus makuuhuoneessa voi pahimmillaan vaikeuttaa nukahtamista. Kun makuuhuoneessa on äärimmäisen hiljaista, voivat nukahtamista vaikeuttaa aivan arkiset, hyvinkin hiljaiset äänet. Kaikkea melua makuuhuoneessa on siis turha kammoksua, jos mielii saada unen päästä kiinni nopeasti.

Söit raskaan illallisen

Ei liene yllätys, että kahvin nauttiminen ennen nukkumaanmenoa voi romuttaa suunnitelmat nopeasta nukahtamisesta ja levollisista yöunista täysin. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että myös erityisen rasvaiset, mausteiset tai proteiinipitoiset ruoat voivat vaikuttaa negatiivisesti nukahtamiseen.

Esimerkiksi pihvi illalliseksi ennen nukkumaanmenoa vaatii ruoansulatukselta paljon. Ruoansulatuksen ei ole tarkoitus olla täydessä vauhdissa silloin kun nukutaan ja tästä syystä onkin tärkeää kiinnittää huomiota ennen pehkuihin painumista siihen, mitä syö – ja ennen kaikkea kuinka raskaan aterian nauttii.

Petikumppanisi käytös häiritsee

Oli kyseessä sitten lemmikki tai oma kumppani, voi sängyn jakaminen toisen kanssa vaikeuttaa yllättävän paljon unensaantia. Joka kerta kun kumppani kääntyy, nukahtamisprosessi voi keskeytyä. On saatu myös tutkimustietoa, jonka mukaan yhdessä nukkuminen lisää univaikeuksia jopa 50 prosentilla.

Lemmikit sängyssä ovat niin ikään jokseenkin ongelmallisia nukahtamisen näkökulmasta: allergiakin voi yllättäen vaikeuttaa nukahtamista. Jos unen päästä ei meinaa saada kiinni tuntemattomasta syystä ja lemmikki viettää yönsä yhteisessä sängyssä, voi olla hyvä kokeilla sitä, että lemmikille järjestetään oma unipaikka.

Täysikuu yllätti

Current Biology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan täysikuu voi vaikuttaa siihen, että tiettyyn aikaan kuusta joidenkin ihmisten on erityisen vaikea saada unen päästä kiinni. Tutkimuksen mukaan unen ja täysikuun yhteys voi liittyä siihen rooliin, joka kuulla on ihmisen lisääntymiskäyttäytymisessä. Kuun vaikutus uneen saattaa johtua myös siitä, että nykyinen vuorokausirytmi ei olekaan ihmisille luontevin. Kuun vaikutuksiin on vaikea varautua etukäteen, mutta seuraamalla kalenterista täysikuun ilmentymistä voi olla helpompi varautua tavallista huonommin nukuttuun yöhön.

AVA on myösFacebookissa, TwitterissäjaInstagramissa– tutustu!

Lisää terveellisemmistä elämäntavoista Rakas, sinusta on tullut pullukka – sarjassa:

Katsomo-video ei ole saatavilla

Lue myös:

AVA / Heli Kuitunen

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme