Mainos
Mainos

Ruokahimot – mistä ne todella johtuvat?

Olet koskaan miettinyt, miksi alat toisinaan himoita jotain tiettyä ruokaa yli kaiken? Kenties syy on joku näistä tekijöistä.

Se iskee kaikkiin joskus: himo johonkin tiettyyn ruokaan. Oletko koskaan miettinyt, mistä se johtuu ja voisiko se olla merkki jostain muusta? Himoitsit sitten suolaista tai makeaa pikkupurtavaa, katso, voisiko syy siihen olla jokin seuraavista.

Ulkoiset tekijät

Jokin näistä ulkoisista tekijöistä saattaa johdatella sinut himoamaan haluamaasi ruokaa:

– Oletko nähnyt mainoksen tai lukenut artikkelin kyseisestä ruuasta? Mieleen muistuminen ja ruuan näkeminen nykyhetkessä saattaa johdattaa sinut himoitsemaan ruokaa.

– Näitkö tai haistoitko himoitsemasi ruuan lähiaikoina? Jos esimerkiksi kävelet leipomon ohi töihin, sieltä tulevien tuoreiden leivonnaisten haistaminen saattaa pohjustaa ruokahimoa, jonka saat myöhemmin.

– Jopa äänet, kuten mikroaaltouunin piippaus, tölkkijuoman avautumisesta kuuluva sihahdus tai työkaverin sipsien rouskutus saattaa saada sinut himoitsemaan niitä herkkuja, mitä äänet tuovat mieleesi.

Tunneperäiset tekijät

Jos olet sitä mieltä, etteivät ruokahimosi johdu ulkoisista tekijöistä, niille saattaa löytyä tunneperäinen syy. Tässä muutamia niistä:

– Stressi. Jos himoitset stressaantuessasi aina samantyyppistä ruokaa, itse asiassa opetat itseäsi himoitsemaan tätä ruokaa aina, kun stressi iskee. Tutkimukset ovat väittäneet, että himo saattaa muistua mieleen vielä 24 tuntia stressinvastaisen järjestelmän aktivoiduttua.

– Kun olit lapsi, syöttivätkö vanhempasi sinulle tietyntyyppistä ruokaa aina kun olit kipeä, pahoittanut mielesi tai poissa tolaltasi? Siinä tapauksessa saatat haluta näitä lohturuokia vielä aikuisiälläkin.

– Yleensä tunnesyömiseen ei yhdistetä positiivisia ajatuksia, mutta "juhlallinen" syöminen ja tietynlaisten, niin sanottujen palkintoruokien syöminen voi myös johtua jostain tunneperäisestä tekijästä.

– Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä: syötkö syyllisyyden tai häpeän tunteeseen? Tuntuuko sinusta, kuin olisit jälleen epäonnistunut aloittamassasi dieetissä? Tämä saattaa saada sinut himoitsemaan tiettyjä kiellettyä ruokia, joita yritit dieetin aikana vastustaa.

Biologiset tekijät

Ruokahimosi saattavat myös johtua biologisista tekijöistä. Kuulostaako jokin näistä tutulta?

– Onko edellisestä ateriastasi kulunut neljä tuntia? Jos on, saatat verensokerin laskiessa himoita jotakin sokerista tai tärkkelyspitoista.

– Jos et saanut tarpeeksi unta viime yönä ja olet väsynyt, makeanhimo nostaa helpommin päätään.

– Jos himoitset suklaata, se saattaa olla merkki magnesiumin puutteesta. Napostele sen sijaan pähkinöitä ja siemeniä, jotka ovat hyvä magnesiumin lähde.

– Oletko juonut tarpeeksi vettä? Jos et, kehosi saattaa tulkita janon merkit näläksi. Kun mikä tahansa ruokahimo iskee, aloita juomalla pari lasia vettä ja odota 10 minuuttia. Saatat huomata, että himosi on laantunut itsekseen.

Kun olet selvittänyt, miksi himoitset jotakin ruokaa, olet paljon paremmin aseistautunut tunnetta vastaan ja kykenet estämään sen ilmestymisen tulevaisuudessa. Ruokahimo voi olla niinkin helposti taltutettu, että nukut tarpeeksi, menet eri reittiä töihin, ettei tarvitse kävellä sen leipomon ohi – ja juot tarpeeksi vettä!

Lähde: Self.com

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot