Mainos
Mainos

Selätä selkäkipusi – näillä vinkeillä se onnistuu!

Moni istuu työpäivän aikana pitkiä aikoja ja yksitoikkoinen asento voi olla selälle hyvin haitallinen. Poimi vinkit ja opettele hellimään selkääsi arjessa!

Selän hyvinvoinnin vaaliminen lähtee pienistä liikkeistä, joiden vaikutus voi pitkällä tähtäimellä olla merkittävä. Ota kokonaisvaltaisen hyvinvointisi nimessä liikkuminen osaksi rutiinejasi, ja kiinnitä jatkossa huomiota siihen, että selkäsi pysyy terveenä.

1. Tauota istumista

Nouse vähintään kerran tunnissa tai mielellään puolen tunnin välein ylös tuolista. Harjoittamalla kevyttä taukojumppaa kesken pitkän istumisjakson veri lähtee kiertämään paremmin. Jo kevyt paikallaan marssiminen ja hartioiden pyöritteleminen voi parantaa selän terveyttä ja parantaa liikkuvuutta, kun taukojumpan ottaa rutiiniksi.

2. Liikunta

Niin liikunta kuin hyötyliikuntakin on selälle kuin lääkettä. On hyvä pitää mielessä, että jo käveleminenkin voi säästää selkäkivuilta. Työpäivän selälle erityisen hyvää tekevää liikkumista voi taukojumpan muodossa harjoittaa myös istuen: liikuttelemalla tehokkaasti ylävartaloa taivuttaen eteenpäin ja kiertäen sivuille. Kiertoliike tekee erityisen hyvää välilevyille. Myös kurkottelu edistää selän terveyttä.

3. Älä tupakoi

Tupakointi haittaa verenkiertoa ja tästä syystä tupakoinnilla voi olla negatiivisia vaikutuksia muun muassa selän välilevyihin. Jos selän hyvinvointia haluaa vaalia, kannattaa tupakointi lopettaa.

4. Huomioi ryhti

Ryhti on tärkeää ottaa huomioon aina: niin liikkuessa, seisoessa kuin istuessakin. Vaikka olisi kuinka väsynyt, on hyvin tärkeää kiinnittää huomiota siihen,

5. Anna aikaa selällesi

Selän hyvinvointi on elinikäinen projekti, johon kannattaa panostaa, sillä terve selkä tärkeä osa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Jos hartioita kiristää tai selkä on muuten jäykkä, on tärkeää pyrkiä korjaamaan tilanne.

Lue myös:

AVA / Heli Kuitunen

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Selkäliiton luento I Love Me -messuilla

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme