Mainos
Mainos

Suojele jalkojasi: Näin valitset urheilukengät oikein

Urheilukenkien valinta saattaa yllättäen osoittautua yllättävän haastavaksi, sillä liikuntasuoritteet asettavat kengille vaatimuksia, joita arjessa ei välttämättä tule kenkävalintojensa kohdalla ajatelleeksi. Ota selvää, kuinka suojelet jalkojasi ja valitset oikeanlaiset urheilukengät!

Vaikka monet urheilukengät tuntuvat kaupassa sovittaessa sopivilta, joutuvat kengät todelliseen testiin vasta useampien kilometrien jälkeen asfaltilla tai metsäpolulla. Kiinnittämällä huomiota oikeisiin seikkoihin ja valitsemalla kenkäsi suosikkilajisi ja jalkasi mukaan, voit taata sen, että sinulla ja urheilukengilläsi on vielä edessänne kilometrikaupalla onnistuneita liikuntasuorituksia.

Valitse itsellesi täydelliset kengät

Jos harrastaa aktiivisesti hyvin erilaisia lajeja, ei jokaista lajia varten tarvitse hankkia erikseen sopivia urheilukenkiä. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että jos tiettyä lajia harrastaa enemmän kuin kolmesti viikossa, olisi lajia varten hyvä ostaa kengät, jotka on tarkoitettu juuri tiettyä lajia varten.

On tärkeää pitää mielessä, että jos on kärsinyt jonkinlaisista terveysongelmista, on oma fysiikka otettava erityisen hyvin huomioon. Esimerkiksi nilkkaongelmista kärsineen on syytä käyttää urheilukenkiä, joista nilkka saa erityisen hyvin tukea.

Kaikkein parhaimmatkaan urheilukengät eivät täytä odotuksia, jos ne eivät sovi käyttäjälleen täydellisesti. Kenkien istuvuuden ja muiden ominaisuuksien tärkeys korostuu silloin, kun niitä käytetään urheillessa, sillä jalkoihin kohdistuu huomattavasti suurempi rasitus. Vaikka useimmilla onkin kymmenen varvasta ja kaksi kantapäätä, on ihmisten jaloissa niin paljon eroja, että urheiluun tarkoitettuja kenkiä on syytä sovittaa erityisen huolellisesti.

Juoksukengät

Lenkkeilijän olisi syytä valita jalkaansa kengät, joissa on erityisen hyvä iskunvaimennus. Lenkkitossujen olisi hyvä myös tukea kantapäätä mahdollisimman hyvin, jotta jalkaterä ei ole väärässä asennossa sen osuessa maahan. Juoksijan vammoihin ei ole yhtä ja ainoaa parannuskeinoa, mutta parhaimmillaan juoksijalle sopivimmat kengät ehkäisevät jopa juoksijoilla yleisiä vammoja penikkataudista rasitusmurtumiin.

Kävelykengät

Silloin kun harrastetaan reipasta kävelyä, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että lajiin valitut kengät ovat erityisen kevyet. Kävelykengissä on hyvä olla riittävä tuki jalkapohjan kaaren kohdalla ja tukeva kantapää takaa sen, että kenkä pysyy hyvin jalassa ja askel on suora ja hallittu.

Aerobic-kengät

Vauhdikkailla ryhmäliikuntatunneilla useimpien jalkaan sopivimmat ovat kengät, jotka ovat kevyet ja joissa on iskunvaimennus pohjassa, jalkapöydän alla. Sähäkät liikkeet rasittavat helposti jalkateriä ja tästä syystä tunti kannattaa viettää mahdollisuuksien mukaan lattiaa pehmeämmällä alustalla kuten jumppamatolla.

Tenniskengät

Tenniksen harrastamiseen paras jalkinevalinta on kengät, jotka tukevat jalkaa sivuttaisliikkeissä erityisen hyvin. Tenniskenkien on tärkeää tukea jalkaa hyvin, jotta nopeatahtisessa lajissa säästyy yllättäviltä nyrjähdyksiltä ja venähdyksiltä. Iskunvaimennus tenniskengissä saattaa olla tarpeen silloin kun pelikenttä on erityisen kova.

Koripallokengät

Jos oma laji on koripallo, jo harrastetasolla on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että kengät ovat kovapohjaiset ja tarttuvat hyvin kenttään materiaalinsa puolesta. Koripalloilussa käytettävien urheilukenkien olisi tärkeää myös tukea nilkkaa erityisen hyvin, sillä yhden jalan varaan heittäytyessä nilkka on altis nyrjähdyksille.

Cross training -kengät

Hyvin suosituksi nousseen Cross Trainingin tai muiden erityisen monipuolisten liikuntalajien harrastamiseen kaikkein sopivimmat kengät on hieman haastavampi valita kuin muihin suosittuihin lajeihin, sillä Cross Trainingissa jalka kaipaa erilaista tukea riippuen siitä, millaista harjoitetta tehdään. Kaiken kaikkiaan olisi tärkeää, että kenkä takaa jalkaterän liikkuvuuden nopeissa osuuksissa treeniä, mutta tukee myös sivuttaissuunnassa jalkaa hyvin.

Pidä nämä asiat mielessäsi:

– Kokeile urheilukenkiä treenin tai lenkin jälkeen päivän päätteeksi. Jalat ovat suurimmillaan illalla ja urheilusuorituksen päätteeksi.

– Älä luota sokeasti siihen, minkä kokoinen jalkasi on. Jalan koko voi muuttua iän myötä ja naisilla etenkin raskauden aikana.

– Valitse sovitukseen samanlainen sukka kuin mitä tulisit kenkiä käyttäessäsi käyttämään.

– Sovita kenkiä molempiin jalkoihisi, sillä usein toinen jalka on toista suurempi.

– Valitse kenkä, jonka sisällä voit vapaasti liikutella kaikkia varpaitasi.

– Urheiluenkien on syytä olla mukavat heti kun sovitat niitä. Ensimmäisellä käyttökerralla jalkoihin ei kuulu tulla rakkuloita.

– Ota rohkeasti muutama juoksu- tai kävelyaskel sovittamillasi kengillä. Kokemuksen tulisi olla mukava.

– Valitse kengät, joiden kantaosa on napakasti kiinni kantapäässäsi. Kantapää ei saa lipsua kengästä.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme