Mainos
Mainos

Tekeekö persoonallisuutesi sinusta lihavan? Tämä piirre on yhdistetty korkeaan painoindeksiin

Tuoreen tutkimuksen mukaan impulsiivisen ihmisen on vaikea vastustaa houkutuksia, ja tämä voi johtaa ylensyömiseen. Neljällä helpolla askeleella persoonallisuutta ja ylensyöntiä vastaan voi kuitenkin taistella.

Miksi laihduttaminen on niin vaikeaa? Katso vastaus ylläolevalta videolta!

Painonpudottamisessa on kyse vain itsekurista, eikö totta? Tuore ranskalaistutkimus kuitenkin paljastaa, että myös persoonallisuuden piirteillä voi olla vaikutusta painoon. Tutkimuksesta uutisoi News.com.au.

Nutrients-julkaisussa tässä kuussa ilmestynyt tutkimus löysi linkin impulsiivisuuden ja korkean painoindeksin välillä. Tutkijoiden määritelmän mukaan impulsiivisuus esiintyy taipumuksena reagoida ilman seuraamusten ajattelua. Esimerkiksi impulsiivinen ihminen saattaa syödä hampurilaisen vain, koska näkee sellaisen.

Tutkimuksessa tarkkailtiin jopa yli 500 000 ihmisen käytöstä. Mitä impulsiivisemmaksi ihminen määriteltiin, sitä hankalampaa hänen oli vastustaa houkutuksia.

Vaikka omaisit impulsiivisen luonteen, et kuitenkaan ole suoraan tuhoon tuomittu: voit oppia hallitsemaan persoonallisuuttasi muutamalla niksillä.

– Jos olet turhautunut epäonnistuneista painonpudotusyrityksistä, parempi ymmärrys omista henkilökohtaisista laukaisevista tekijöistä ja ruokavaliokaavoista voi olla ratkaiseva tekijä, kertoo ihmisten käyttäytymistä tutkinut ja tutkimukseen osallistunut Sinead Golley.

Näillä askeleilla voit päästä eroon ylensyömisestä, oli persoonallisuutesi sitten millainen tahansa!

1. Etsi uusi tapa

Huonoista tavoista voi olla vaikea päästä eroon, mutta niiden korvaaminen uusilla voi olla helpompaa. Älä helpota stressiä syömällä, vaan soita mieluummin vaikka ystävälle tai mene ulos kävelylle. Tyyli on täysin vapaa. Tärkeää on pyrkiä käsittelemään tunteita muulla tavalla kuin syömällä.

2. Tunne laukaisevat tekijät

Useilla ihmisillä ylensyöminen kumpuaa ahdistuneisuudesta. Jos löydät itsesi napsimasta kokonaisen pussin sipsejä tai levyllisen suklaata, voi olla, että yrität päästä pakoon näitä tunteita. Tärkeää onkin ymmärtää, että tämä on riippuvuutta ulkoisista tekijöistä, jotka tuovat emotionaalista tyydytystä. Silloin olet jo ottanut ensimmäisen askeleen kohti riippuvuudesta irrottautumista.

3. Ole armollinen itsellesi

Älä kritisoi itseäsi, vaan yritä tunnistaa painoon liittyvät ajattelutavat. Ja tunnista niistä etenkin ne, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Huonot ajattelutavat voivat jopa estää painon putoamisen.

Älä soimaa itseäsi, kun repsahdat, vaan keskity ajattelemaan, miten seuraava valintasi voisi olla terveellinen.

4. Hyväksy heikkoutesi

Hyväksy kehosi sellaisena kuin se nyt on ja keskity ajattelemaan, miltä kehosi tuntuu, ei miltä se näyttää. Ihminen, joka hyväksyy itsensä, syö todennäköisemmin terveellisemmin joko tietoisesti tai tietämättään.

Lähde: News.com.au

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme