Mainos
Mainos

Tekniikka haltuun – juoksu on helppoa kun sen opettelee

Juoksu harrastuksena on yhä suositumpaa. Jokainen osaa juosta, mutta lihaskunnon lisäksi, tekniikka on hyvä olla hallussa.

Juoksuharrastus ei hiivu, sadat tuhannet suomalaiset kuluttavat lenkkareita lenkkipoluilla. Kuka tahansa voi kunnon mukaan lähteä juoksemaan. Juoksuvalmentaja Kirsi Valasti toteaa kuitenkin, että juoksu on tekninen laji, joten tekniikka on hyvä opetella.

– Oikea juoksutekniikka on tärkeää vammoja ennaltaehkäisyn kannalta ja että se tuntuu kivalta ja mukavalta.

Valastin mukaan tekniikassa kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa lantion asento. Tekniikan ylläpito taas vaatii hyvää lihaskuntoa.

Juoksu ei ole varusteurheilua, paitsi kenkien osalta.

– Kaikkein tärkeimmät ovat ne kengät, ja eteenkin talvella hyvät tekniset vaatteet, ettei tule vilu kun alkaa hikoilla. Mutta lenkkareihin pitää satsata, Valasti muistuttaa.

Aseta tavoite

Tavoite on tärkeä, se motivoi juoksemaan vaikka ulkona olisi pimeää ja väsyttäisi.

– Tärkeintä on se, että se tavoite on sellainen mihin itse uskoo.

Lisäksi juoksusta tulisi tehdä rutiinia.

– Älä pidä hirveän pitkiä taukoja, ei tarvitse joka päivä juosta mutta jos lähtee vaikka siitä, että juoksee kaksi kertaa viikossa.

Valasti kehottaa kuitenkin malttiin, liian kovaa ei kannata lähteä treenaamaan.

Ei venyttelyä

Venyttely ennen lenkkiä on Valastin mukaan 80-lukua. Jätä siis venyttely väliin ja panosta lämmittelyyn.

– Vähän voi kävellä alkuun, että tulee lämmin. Liikkuvuutta voi hakea heiluttelemalla ja ravistelemalla jalkoja.

Venyttely vie kimmoisuutta ja laiskistuttaa lihakset. Mutta Valasti muistuttaa, että lenkin jälkeen venytys on tärkeä, mutta silloinkin riittää 30 sekunnin venytykset.

Kirsi Valastin ohjeet juoksuun Huomenta Suomessa

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme