Mainos
Mainos
Mainos

Tiesitkö? Näin monella tavalla tutut vitamiinit voivat vaikuttaa terveyteen

C-vitamiini, D-vitamiini ja E-vitamiini ovat suomalaisille hyvin tuttuja, mutta tiesitkö, millaisia konkreettisia vaikutuksia näillä vitamiineilla voi olla terveyteen?

C-vitamiini

Suomalaisille erityisen tutulla C-vitamiinilla on useita positiivisia terveysvaikutuksia. C-vitamiini auttaa muun muassa ylläpitämään immuunijärjestelmän toimintaa. Tutulla vitamiinilla on todettu olevan erityisen suotuisia vaikutuksia immuunijärjestelmän toimintaan myös raskaiden urheilusuoritusten aikana.

C-vitamiini edistää myös kehon luontaisen kollageenin muodostumista – ja tämä voi vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin monella tavalla. Kollageenin muodostamista voidaan pitää yhtenä C-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä. Kollageeni on proteiini, jolla on tärkeä tehtävä useiden eri kudosten muodostumisprosessissa. Sitä esiintyy muun muassa luustossa, ihossa, verisuonissa, hampaissa sekä rustoissa. Rusto mahdollistaa nivelten kitkattoman liikkumisen, minkä vuoksi kollageenin riittävä muodostuminen on välttämätöntä hyvin toimiville nivelille.

C-vitamiini on erityisen sopiva lisä ruokavalioon pimenevän syksyn kynnyksellä, sillä sen on todettu auttavan vähentämään väsymystä ja uupumusta sekä edistävän immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. C-vitamiini edistää myös solujen suojaamista hapettumisstressiltä. C-vitamiinin lisääminen ruokavalioon helpottaa myös raudan imeytymistä. C-vitamiini edistää niin ikään normaalia kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten

D-vitamiini

Myös D-vitamiinista puhutaan Suomessa paljon, sillä auringon säteilyn ansiosta iholle muodostuvaa vitamiinia ei saada pimeinä vuodenaikoina tarpeeksi. Tästä syystä moni napsiikin etenkin syksyisin ja talvisin D-vitamiinia ravintolisien muodossa. Myös tietyt, rasvaiset kalat sisältävät terveellistä D3-vitamiinia.

D-vitamiinilla on erityisen suotuisia vaikutuksia lihasten toimintaan, sillä se edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä. Tuttu vitamiini edistää myös immuunijärjestelmän normaalia toimintaa – eli lisäämällä D-vitamiinia ruokavalioon voi tukea vastustuskykyä esimerkiksi ilmojen viiletessä syksyisin.

E-vitamiini

E-vitamiini on yksi vitamiineista, joka toimii samalla myös antioksidanttina. E-vitamiini edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Hapettumisreaktio tapahtuu esimerkiksi silloin, kun altistumme stressille, saasteille, auringon UV-säteille tai kovalle fyysiselle rasitukselle. Kehomme reagoi niihin tuottamalla enemmän reaktiivisia happiyhdisteitä. Antioksidantit ovat yhdisteitä, jotka neutralisoivat reaktiivisia happiyhdisteitä, jotka syntyvät sivutuotteina muun muassa silloin, kun elimistö polttaa happea.

Mihin antioksidantteja tarvitaan?

Antioksidantteja on luonnostaan kehon soluissa erilaisina entsyymeinä. Muita antioksidantteja keho ei itse tuota, eli ne on saatava ravinnosta. Esimerkkeinä näistä antioksidanteista ovat C-vitamiini ja E-vitamiini sekä mineraalit seleeni, kupari ja sinkki.

Varmistamalla antioksidanttien riittävän saannin autamme elimistöä suojautumaan reaktiivisten happiyhdisteiden liialliselta määrältä. Tasapaino reaktiivisten happiyhdisteiden syntymisen ja antioksidanttien aikaansaaman neutraloinnin välillä on olennaista, jotta elimistön solut voivat toimia normaalisti.

Yksinkertaistettuna voi sanoa, että antioksidantit toimivat kehon sisäisenä puolustusjärjestelmänä. Ne suojaavat soluja, kudoksia ja elimiä hapettumiselta, toisin sanoen koko kehoa. Ilman antioksidantteja keho voi ikään kuin ruostua.

Ravintolisät toimivat ruokavalion täydentäjinä

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan esimerkiksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja pitäisi syödä päivittäin peräti puoli kiloa – mutta harva suomalainen noudattaa suosituksia. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan vain 17 prosenttia suomalaisista miehistä ja 23 prosenttia naisista syö virallisten suositusten mukaisesti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jotka ovat tunnetusti hyviä vitamiinien lähteitä.

Suositusten mukaista ruokavaliota saattaa olla haastavaa noudattaa joka päivä – vuoden ympäri. Niiden, jotka eivät syö suositusten mukaisesti kalaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja, voi olla hyödyllistä täydentää ruokavaliotaan eri elämäntilanteisiin sopivilla ravintolisillä. On tärkeää muistaa, että ravintolisän tarkoitus ei ole tarkoitus korvata ruokaa, vaan täydentää päivittäistä ruokavaliota.

VitaePro on yksi Pohjoismaiden käytetyimmistä ravintolisistä, joka sisältää monipuolisen koostumuksen tieteellisesti tutkittuja ainesosia. Siinä yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla antioksidantit, vitamiinit, omega-3-rasvahapot sekä karotenoidit astaksantiini, luteiini ja zeaksantiini.

Tarkoin valitut ainesosat muodostavat kokonaisuuden, joka tukee erityisesti lihasten ja nivelrustojen kuntoa, mutta on myös hyväksi sydämelle, vastustuskyvylle ja väsymyksen vähentämiselle. Se edistää kehon kokonaisvaltaista hyvinvointia ja tukee erinomaisesti päivittäistä ruokavaliota.

VitaePro on yksi Pohjoismaiden käytetyimmistä ravintolisistä ja sisältää useita ainesosia, joilla on EU:n vahvistamat terveysväitteet. Siinä yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla antioksidantit, vitamiinit, omega-3-rasvahapot sekä karotenoidit astaksantiini, luteiini ja zeaksantiini.

 

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme