Mainos
Mainos

Treenaatko sinäkin näin? Personal trainer tyrmää suositun liikkeen

Burpee polttaa tehokkaasti rasvaa, mutta eräiden julkkisvalmentajien mukaan se tehdään helposti väärin, jolloin ranteet ja olkapäät joutuvat turhan kovalle koetukselle. Kyykkyhypyt ja punnerrukset ovat parempi vaihtoehto.

Yllä olevalla videolla Nana näyttää superhelpon kotitreenin.

Burpee on liike, jossa hypätään ensin punnerusasentoon, sitten takaisin seisaalleen ja lopuksi heilautetaan kädet pään yläpuolelle. Liikettä voi muunnella erilaisin tavoin.

Videolla näytetään 25 tapaa tehdä burpee. Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.

Liike on kehitetty alun perin yhdysvaltalaisten sotilaiden keinoksi väistellä luoteja, kertoo Men's Health -sivusto. Sittemmin liikkeen ovat ottaneet haltuun kuntosalitreenaajat kaikkialla maailmassa.

Burpeesta ollaan kuitenkin montaa mieltä. Toisten mielestä se on huipputehokas liike, joka treenaa koko kroppaa samalla kertaa. Toiset taas eivät sitä suosittele, vaikka se polttaakin tehokkaasti rasvaa, kertoo muun muassa Independent-lehti.

Rasittaa ranteita ja olkapäitä

Burpeen ”vastustajiin” kuuluu esimerkiksi Michael Boyle, personal trainer ja yksi vuoden 1998 Yhdysvaltain naisten jääkiekon olympiajoukkueen valmentajista. Etenkään useasti toistettuna liikkeestä ei ole hänen mukaansa muuta kuin haittaa.

– Burpee yrittää olla kolme liikettä samaan aikaan, mikä ei ole koskaan hyvä juttu, hän toteaa Women’s Health -sivustolle.

Hänen mukaansa liike rasittaa valtavasti olkapään heikointa kohtaa eli sen etuosaa.

Burpeeta ei suosittele myöskään näyttelijä Zac Efronin personal trainer Patrick Murphy. Liikettä on vaikea suorittaa oikein ja yleensä treeneissä ohjaaja hoputtaa tekemään mahdollisimman monta liikettä mahdollisimman lyhyessä ajassa, jolloin asento kärsii hötkyilemisestä.

– Harjoitus ei tee hyvää ranteille eikä selkäranka ole harjoituksen aikana hyvässä asennossa, Murphy kertoo Men’s Health -sivustolle.

Tee sen sijaan nämä

Boylen mukaan mikä tahansa harjoitus olisi parempi kuin burpee. Kun treeniohjelmaan sisällyttää sekä ala- että yläkroppaa kiinteyttäviä liikkeitä, ei burpeeta enää tarvita.

Boyle suositteleekin vaihtamaan burpeen esimerkiksi jalkoja treenaaviin kyykkyhyppyihin. Yläkeholle toimii vanha kunnon punnerrus. Myös erilaiset intervallitreenit ovat toimiva vaihtoehto.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme