Mainos
Mainos

Tutkijat erimielisinä viileässä nukkumisen vaikutuksista – yksi nyrkkisääntö pelastaa nukkujan

Viileässä nukkumisen puolesta puhuu syvä uni, jolla on palauttava vaikutus mieleen ja kehoon. Tärkeintä on kuitenkin nukkua miellyttävässä lämpötilassa.

Onko unirytmisi päässyt häiriintymään? Katso yllä olevalta videolta unitutkijan vinkit, joilla pääset kiinni unirytmiisi.

Amerikkalainen neurotieteen professori, psykologi ja unitutkija Christopher Winter muistuttaa Huffington Post -lehdessä julkaistussa kirjoituksessaan viileässä nukkumisen terveyshyödyistä. Winter mukaan optimaalinen lämpötila nukkumiseen on 15,5–19,5 celsiusastetta.

Keho alkaa viilentämään itse itseään jo ennen nukahtamista. Winter toteaa viileän huoneilman jäähdyttävän kehoa entisestään edesauttaen näin vaipumista syvään uneen.

Liian kuumassa ihminen heräilee kesken yötä ja unenlaatu on heikko. Syvät yöunet on tärkeässä roolissa, kun vartalo ja aivot palautuvat päivästä.

Lämpötilan tulee miellyttää nukkujaa

Winter viittaa muun muassa tutkimukseen, jossa havaittiin 16 asteen lämpötilassa yönsä viettävien nukkuvan pidempään ja syvempään sekä heräävään virkeämpinä kuin niiden, jotka nukkuivat 24 asteessa.

Samaisessa tutkimuksessa tosin havaittiin, että viileässä huoneessa nukkuminen myös pahensi uniapneaa.

Toisessa tutkimuksessa on havaittu kylmässä nukkumisella olevan muitakin haittavaikutuksia. Japanilaiset tutkijat huomasivat, että noin 14-asteisessa huoneessa nukkuminen nostaa verenpainetta.

WebMD-sivuston haastattelemien uniasiantuntijoiden mukaan nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, että makuuhuone tulisi säätää lämpötilaltaan nukkujaa miellyttäväksi.

Se, kuinka mukavaksi olonsa tuntee, vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ja kuinka pitkään nukkuu. Jos huone on epämiellyttävän kuuma tai kylmä, uni todennäköisesti häiriintyy.

***


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme