Mainos
Mainos

Tutkimus: Näin suomalaiset valitsevat ruokansa

Valitsetko ostoskärryysi tietyt tuotteet ruokakaupassa siksi, että haluat pudottaa painoa, vai siksi että haluat näyttää paremmalta? Tuore tutkimus kertoo, mitkä seikat saavat suomalaiset valitsemaan ostoksensa ruokakaupassa.

Muistiliiton ja Actaviksen toteuttamassa tuoreessa tutkimuksessa tarkkailtiin suomalaisten asenteita muistisairauksia ja muistioireita sekä niiden ennaltaehkäisyä kohtaan. Selvisi, että suomalaiset valitsevat tiettyjä tuotteita siksi, että heitä kiinnostaa painonhallinta sekä yleisen vointinsa paraneminen. Muistioireiden ehkäisemiseksi valintoja ruokakaupassa teki vain alle kymmenesosa tutkimukseen osallistuneista.

Suomalaisten valintoja ruokakaupassa ohjaa vahvasti ajastus siitä, että oma paino olisi suositelluissa rajoissa.

– Kaikkein eniten sitä ohjaa painonhallinta, Muistiliitto ry:n projektisuunnittelija Heidi Härmä valottaa tutkimustuloksia.

Ruoalla hyvinvoivaksi?

Peräti 57 prosenttia tutkimukseen osallistuneista kertoi, että ajatus painonhallinnasta ohjaa heidän päätöksiään esimerkiksi ruokakaupassa. Toiseksi eniten suomalaisten valintoja ohjaa tutkimuksen mukaan ajatus yleisen voinnin parantamisesta. 55 prosenttia suomalaisista pitää oman kokonaisvaltaisen hyvinvointinsa parantamista tärkeänä kimmokkeena tuotteiden valitsemiseen. Mielialan kohentaminen mielessään tuotteita valitsi 26 prosenttia suomalaisista ja työssäjaksamisen vuoksi 25 prosenttia. 22 prosenttia suomalaisista kertoi valitsevansa tiettyjä tuotteita ruokakaupassa hallitakseen verensokeriaan.

Vain 9 prosenttia tutkimukseen osallistuneista myönsi valitsevansa tiettyjä tuotteita siksi, että uskoi niiden ennaltaehkäisevän muistioireita. Härmä toivoo, että ravinnon vaikutusta muistisairauksien ehkäisemisessä mietittäisiin suomalaisten keskuudessa jatkossa enemmän.

– On hyvä, että terveellisiä valintoja tehdään painonhallinta mielessä, mutta olisi tärkeää tietää sen aivojen toiminnan merkitys muistisairauksien ehkäisemisessä, Härmä toteaa.

Muistiliiton ja Actaviksen toteuttaman tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 850 työikäistä suomalaista. Vastaajien keski-ikä oli 48 vuotta ja 80 prosenttia tutkimukseen osallistuneista oli naisia. Aineisto kerättiin tänä vuonna.

Lue myös:

AVA

Kuva: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme