Mainos
Mainos

Tutkimus väittää: Päiväsaikaan treenaaminen tehokkainta!

Jos haluat saada treenistasi kaikki tehot irti, ei ole täysin sama, mihin vuorokauden aikaan liikut. 

Uuden tutkimuksen mukaan timmistä vartalosta haaveilevan kannattaa kiinnittää huomiota ruokavalion ja treenien lisäksi myös kellonaikaan, jona liikunta tapahtuu.

Tiedelehti Cell Metabolismissa julkaistu tutkimus väittää lihasten olevan tehokkaimmillaan silloin, kun olet itsekin virkeimmilläsi. Eli päivällä. 

Tutkimuksesta hyötyä urheilijoille ja diabeetikoille? 

Chicago Northwesternin yliopiston tutkimuksen mukaan lihaksemme toimivat tietyn rytmin mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kehomme reagoi liikuntaan eri tavalla riippuen siitä, mihin vuorokauden aikaan liikuntaa harrastetaan.

– Happi ja sisäinen kello tanssivat yhdessä lihassolujen sisällä tuottaen energiaa. Vuorokaudenaika vaikuttaa siihen, kuinka hyvin tämä tanssi on synkronoitu, professori Joseph Bass kuvailee.

Tämän tutkimuksen varjolla sinun ei siis tarvitse tuntea syyllisyyttä aamutreenien väliin jättämisestä, sillä treeni kulkee tehokkaimmin päivällä. Tehokas treeni johtaa puolestaan parempiin tuloksiin. 

– Emme väitä, että voisimme kertoa urheilijoille, milloin heidän tulisi treenata, mutta tulevaisuudessa saatamme pystyä hyödyntämään näitä oivalluksia lihasten toiminnan optimoimiseksi, professori toteaa.

Tulevaisuudessa tämä tutkimustieto voi auttaa tutkijoita sekä löytämään uusia tapoja lihassoluissa tapahtuvan hapetusreaktion manipuloimiseen että ymmärtämään paremmin glukoosiaineenvaihdunnan merkitystä diabetekselle.

Kyykkyjä voit tehdä vaikka kesken lenkin. 


Lähde: Independent

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme