Mainos
Mainos

Urheilija tarvitsee muita enemmän unta: Asiantuntija kertoo, miksi

Urheilija tarvitsee enemmän unta kuin perusliikkuja, Female First uutisoi. Asiantuntija Tim Pinchin kertoo, miksi uni on meille tärkeää.

Uni on liikkujalle yhtä tärkeää kuin oikeanlainen ruokavalio tai urheiluvälineet. Moni kuitenkin laiminlyö nukkumisen, koska ei ymmärrä sen merkitystä hyvinvoinnille. Uneen kannattaa panostaa, sillä se parantaa olomme lisäksi myös suorituskykyä, kuten nopeutta, tarkkuutta, mielialaa ja valppautta. Urheilijan kannattaakin nukkua tunnin pidempään kuin muiden, sillä unella on myös palauttavia ominaisuuksia, jotka auttavat raskaasti treenaavaa.

Asiantuntija Tim Pinchin kertoo, kuinka uni meihin vaikuttaa.

Energiaa unesta

Jos et saa riittävästi unta, energiatasosi kärsii. Tämä johtuu siitä, että kehon kyky varastoida glukoosia kulkee käsi kädessä unen määrän kanssa. Mitä vähemmän energiaa, sitä vähemmän liikkujalla on kestävyyttä ja vauhtia urheilua varten.

Tarkkaavaisuus lisääntyy

Uni parantaa kognitiivista palautumista, eli prosessia, jossa aivomme palautuvat mentaalisesta rasituksesta. Aivomme voivat keskittyä vain tietyn aikaa, jonka jälkeen niiden täytyy ikään kuin latautua uudestaan. Ilman unta tämä ei kuitenkaan onnistu. Jos aivomme eivät saa levättyä, suorituskykymme laskee. Tästä on haittaa erityisesti kontakti- ja koordinaatiolajeissa.

Uni korjaa

Unen aikana elimistöön erittyy kasvohormonia, jolla on kehoa korjaavia vaikutuksia. Univaje nostaa sitä vastoin stressihormoni kortisolia, joka alentaa kasvuhormonin määrää. Tällöin unen korjaava vaikutus jää vähemmälle ja loukkaantumisen riski kasvaa.

Näin voit parantaa unesi laatua

Unen laatu on yhtä tärkeää kuin unen määrä. Syvä tai REM-uni ovat korjaavimpia unen tyyppejä, mutta ne voi saavuttaa vain, jos kehon lämpötila on oikea, ympärillä ei ole häiritseviä tekijöitä ja olo on riittävän mukava.

Syvään uneen pääset helpoiten, jos huone on pimeä ja viileä nukkumaan mennessä. Unohda kahvinjuonti kello viiden jälkeen iltapäivällä, vaikka et olisikaan kofeiiniherkkä. Kuuntele sänkyyn mennessäsi rauhallista musiikkia, niin saat päivän huolet karkotettua mielestäsi. Muista käydä vessassa, ettet joudu nousemaan keskellä yötä.

Panosta myös hyvään patjaan ja tyynyyn, jotka tukevat vartaloasi oikealla tavalla.

Lue myös:

AVA, Maarit Rasi

Lähde: Female First

Kuva: Shuttestock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme