Mainos
Mainos

Väsyttääkö aina? Tunnista vireyttä laskevat tekijät arjessasi

Laadukkaasta ravinnosta hermosto ja aivot saavat riittävästi rasvahappoja ja ravintoaineita. Vireyteen vaikuttavat muutkin asiat.

Palaveri. Työviikko. Mökkireissu. Puhti on poissa, tunteja tarvitsisi kellosta lisää.

– On yleistä, että ihminen nipistää yöunesta. Olisi tärkeää saada nukkumisrutiini, jossa menee ajoissa nukkumaan ja saa kahdeksan tunnin yöunen, FLT ravintovalmentaja Annika Havaste sanoo.

FLT ravintovalmentaja auttaa asiakastaan löytämään hänelle sopivan tervehdyttävän ja terveyttä edistävän ruokavalion. "FLT" tulee sanoista funktionaalinen lääketiede – se on ajatusmalli ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisestä.

Jos energia arjessa ei riitä, on syytä kiinnittää huomio unen laatuun ja siihen, mitä suuhunsa pistää.

Vireystilaa alentavia asioita arjessa

  • Syöt liian myöhään illalla
  • Syöt liian raskaasti illalla
  • Syömäsi ruoka ei ole laadukasta
  • Ravinnosta ei ole saatu riittävästi ravintoaineita
  • Nukut liian vähän
  • Suoliston bakteeristo on huonossa kunnossa
  • Epäsopivat ruoka-aineet, joille on yliherkistynyt, voivat oireilla väsymys

Miten karkotan väsymyksen?

  • Syö enemmän kasviksia
  • Syö enemmän marjoja
  • Syö enemmän hyvälaatuisia rasvoja, kuten kylmäpuristettuja öljyjä ja kalaa
  • Varmista, että saat riittävät määrät D-vitamiinia

Miten saan unta?

  • Ei kahvia iltapäivän jälkeen
  • Ei alkoholia
  • Ota väsyneenä 20 minuutin päiväunet, jos se on iltapäivällä mahdollista
  • Mene nukkumaan kello 22-23
  • Pimennä ja tuuleta makuuhuone

Syömänsä määrän lisäksi voi tarkastella ruoan laatua. Jos väsyttää, B-vitamiinit, magnesium, rasvahapot voivat olla vähissä ruokavaliossa. Laadukkaasta ravinnosta hermosto ja aivot saavat riittävästi rasvahappoja ja ravintoaineita.

– Heikkolaatuisessa ruoassa rasvat ovat helposti huonolaatuisia. D-vitamiinia saadaan usein vähän. Jos syö paljon valkoista leipää, magnesiumin saantikin voi jäädä vähäiseksi. Kaikki vaikuttaa myös unen laatuun, vireystilaan ja jaksamiseen. Unen laatukin paranee, kun ruoan laatu paranee, Havaste sanoo.

Jos suolisto kenkkuilee, ravinto ei pilkkoudu ja imeydy kunnolla. 

– Silloin ei saada ravintoaineita kunnolla hyödyksi. Suolistobakteeriston ollessa heikoilla ja suoliston oireillessa olo on väsynyt, jopa uupunut ja mieli voi olla maassa.


Osittainen lähde: Annika Havaste: Virtaa ravinnosta! (Basam Books)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme