Mainos
Mainos

5 asiaa, joita ei tule unohtaa ensimmäisenä työpäivänä

Hymyilyä ja reipasta asennetta ei kannata unohtaa työhaastattelun jälkeen.

Ensimmäinen päivä uudessa työpaikassa saattaa tuntua jännittävältä ja jopa ahdistavalta. Näitä tunteita voi kuitenkin vähentää suunnittelemalla etukäteen toimintamalleja, joilla valmistautua uuteen työpäivään uudessa paikassa.

– Ensimmäinen päivä luo sävelet urasi jatkolle sen perusteella, keiden kanssa olet tekemisissä, sanoo konsultti ja vuorovaikutusasiantuntija David Parnell  Business Insiderin haastattelussa.

Jos siis haluat menestyä työssäsi ja urallasi, älä unohda seuraavia nyrkkisääntöjä.

1. Nuku kunnon yöunet

Ilmaantuminen uudelle työpaikalla rättiväsyneenä ei anna hyvää kuvaa uudesta työntekijästä. Yritä rentoutua edeltävänä iltana jännityksestä huolimatta, jotta olet valmis tekemään vaikutuksen täysissä sielun ja ruumiin voimissasi ensimmäisenä työpäivänäsi.

2. Esittele itsesi kaikille

Ensimmäisen työpäiväsi alkajaisiksi esittele itsesi kaikille työtovereillesi reippaalla kädenpuristuksella – hymyä unohtamatta. Näin annat itsestäsi myönteisen kuvan ja rikot jään uusien työkavereiden välillä. Ensivaikutelmaa ei nimittäin turhaan painoteta: ensimmäisenä työpäivänä positiivisen kuvan itsestään antanut tyyppi muistetaan herkästi samanlaisena myös jatkossa.

Työtovereiden kanssa keskusteleminen ensimmäisinä työpäivinä on tärkeää myös verkostoitumisen kannalta. Älä siis epäröi lähteä lounaalle, kun uudet kollegasi pyytävät sinua mukaan. Näin voit myös luoda ystävyyssuhteita, jotka ovat työssä viihtymisen ja siinä pärjäämisen kannalta olennaisia.

3. Suunnittele työpäiväsi

Kysy rohkeasti esimieheltäsi, mitä sinun tai tiimisi oletetaan päivänä saavuttavan, mitkä ovat pitkän tähtäimet tavoitteet ja miten voisit parhaiten olla avuksi ensimmäisenä päivänäsi.

4. Kysy ja havainnoi

Järkevät, työtä koskevat kysymykset antavat myönteisellä tavalla uteliaan kuvan kysyjästä: tämä haluaa oppia mahdollisimman paljon työpaikastaan pärjätäkseen mahdollisimman hyvin. Muista myös havainnoida, millaisia käyttäytymis- ja pukeutumismalleja töissä noudatetaan ja sovita ne omaan persoonaasi sopiviksi.

5. Suunnittele ja tarkastele etenemistäsi

Jokaisena työpäivänä olisi hyvä pysähtyä tarkastelemaan, mitä on saanut päivän aikana tehtyä. Varaa aamusta 15 minuuttia sen miettimiselle, mitkä tehtäväsi ovat, ja samaiset 15 minuuttia sen miettimiselle, miten päivän tavoitteesi saavutat.

Päivän päätyttyä palauta mieleesi, mitä seuraavalle päivälle jäi tehtäväksi, ja olisitko voinut tehdä jotain toisin, jottei rästihommia olisi jäänyt.

Älä kuitenkaan yritä tehdä työtovereihisi vaikutusta työskentelemällä liian ankarasti tai jäämällä ehdoin tahdoin ylitöihin. Liiallinen yrittäminen on monista luotaantyöntävää.

***

Oletko koskaan miettinyt, millaista työpaikalla olisi, jos aikuiset käyttäytyisivät kuin lapset? Katso alla olevalta hauskalta videolta, miltä aikuisten lapsellinen käytös töissä näyttäisi.


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme