Mainos
Mainos

6 salaisuutta, joiden avulla selviydyt töistäsi paremmin

Lifehack.org listasi kikat, joilla työtehoa voi parantaa.

1. Älä tee montaa asiaa samaan aikaan

Multitasking eli monen asian tekeminen samaan aikaan saa olon tuntumaan supertehokkaalta: tässä minä nyt täytän excel-taulukkoa, kirjoitan sähköpostia ja sovin palaveria viestillä, kaikki samaan aikaan! Multitasking kuitenkin syö myös tutkimusten mukaan enemmän aikaa kuin mitä se säästää. Lisäksi tuottavuutesi ei ole läheskään sillä tasolla kuin uskot. Nopeasti hössöttäessä myös virheitä tulee enemmän!

2. Hio hyviä tapoja

Tehokkaat työskentelytavat erottavat kelvon työntekijän loistavasta. Mieti vaikka tätä: jos pöytäsi on aina kuin hävityksen kauhistus, asioiden löytäminen kestää kauemmin – siksi pöydän viikkosiivous on hyvä tapa.

Jos haluat hioa esimerkiksi aamuheräämisiäsi aikaisemmiksi, kokeile uutta heräämisaikaa viikon ajan. Siirry seuraavalla viikolla taas uuden hyvän tavan harjoittelemiseen.

3. Hankkiudu eroon harhautuksista

He, jotka saavat paljon aikaan, eivät anna huomiotaan epäolennaisille asioille. Tuottavat ihmiset keskittyvät maaliin ja siihen, miten sinne pääsee.

Jos teet vaikeaa työtehtävää, hankkiudu eroon sinua häiritsevistä tekijöistä: laita puhelin äänettömälle, sulje sähköposti, ilmoita vieruskaverillesi kohteliaasti, että tarvitset puoli tuntia hiljaista työskentelyaikaa.

4. Aloita ongelmista, jotka osaat ratkaista

Kun yllättävä ongelmatilanne ennemmin tai myöhemmin iskee, on tärkeää kyetä erottamaan asiat, joihin itse voi vaikuttaa.

Jos listalla on sata työasiaa, mutta taidot, tiedot ja työvälineet riittävät vain kolmen suorittamiseen, on järkevää aloittaa työskentely noista kolmesta asiasta. On turhaa esimerkiksi tuskailla nettiongelmien kanssa, jos ne eivät ole itsestä kiinni.

5. Hallitse tunteesi

Kriisitilanteessa tunteet voivat ottaa ylivallan: on helppoa syytellä tai riidellä, kun asiat ovat huonosti. Aina kannattaa muistaa, että kyse on ”vain” työstä: tunteille ei saa antaa ylivaltaa.

Hermostumisen sijaan kannattaa ensin hakea henkistä tukea työtoverista ja siirtyä sitten ongelmanratkaisuun.

6. Hankkiudu flow-tilaan

Flow-tilassa ihminen toimii tiedostamatta ajankulua. Yhtäkkiä kolme tuntia on sujahtanut ohi, koska tekeminen vei mennessään. Flow-tilaan hankkiutuminen siis kannattaa! Tutkijoiden mukaan flow’n aikaansaamiseksi kolmen ehdon täytyy täyttyä:

  • Asioiden tekemiseen täytyy olla tarpeeksi aikaa
  • Tehdessä täytyy keskittyä yhteen asiaan kerrallaan
  • Päämäärän täytyy olla selkeänä tekijän mielessä
  • Omia taitoja täytyy jatkuvasti kehittää, jotta uusista haasteista selviytyy

Loppuiko virta kesken päivän? Kokeile tätä:


Lähde: Lifehack.org

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme