Mainos
Mainos

8 unifaktaa: Univaje voi aiheuttaa ryppyjä ja ylensyöntiä

Amerikassa vietetään parhaillaan kansallista univiikkoa. Tämän takia Huffington Post keräsi kiinnostavia unifaktoja viimeisen vuoden ajalta.

Ei ole samantekevää, miten nukut. Huonot unitottumukset voivat kuormittaa aivoja ja lisätä stressiä. Lue, mitä muuta unesta tiedetään:

"Näytät väsyneeltä"

Univaje voi todella vaikuttaa ulkonäköön. Amerikkalaistutkimus paljastaa, että univajeisen kasvoilla esiintyy enemmän ryppyjä, silmäpusseja, tummia silmänalusia, silmien punoitusta sekä silmäluomien roikkumista kuin hyvin nukkuneen kasvoilla. Tutkimuksessa vertailtiin kymmentä ihmistä, joista otettiin ensin valokuva kahdeksan tunnin yöunien jälkeen ja uudestaan 31 tunnin valvomisen jälkeen.

Aivot siivoavat roskakuorman unen aikana

Järjestelmä, joka poistaa aivoista kuormittavaa materiaalia toimii unessa kymmenen kertaa tehokkaammin kuin valveilla. Roskakuormalla tarkoitetaan päivän aikana kerääntynyttä informaatiotulvaa ja muuta aktiviteettia, joka vaikuttaa aivoihin kuormittavasti.

Joillain on kyky muistaa unet muita paremmin

Ehkä muistat aina unesi, kun taas kumppanisi ei koskaan. Tämä voi selittyä sillä, että unia muistava aivojen osa toimii sinulla aktiivisemmin kuin kumppanillasi. Unien muistamista voi myös yrittää harjoitella kirjoittamalla heti herättyään ylös kaikki, mitä unesta vielä muistaa. Muisti voi hiljalleen parantua.

Uni kiittää aikataulusta

Toistuvat rutiinit parantavat unenlaatua. Nukut siis luultavasti paremmin, jos heräät ja menet nukkumaan aina samaan aikaan, menet samaan aikaan töihin ja syöt ateriasi tiettyyn aikaan.

Säännöllinen unirytmi voi helpottaa painonhallintaa

Brigham Young -yliopiston tutkijat huomasivat, että nuorilla naisilla, jotka heräävät ja menevät nukkumaan säännöllisesti, on pienempi kehon rasvaprosentti kuin epäsäännöllisesti nukkuvilla. Myös nukutulla ajalla on merkitystä, sillä alle kuusi ja puoli tai yli kahdeksan ja puoli tuntia nukkuneilla naisilla oli suurempi rasvaprosentti.

Säännöllinen unirytmi voi parantaa lasten käytöstä

Pikkulapset eivät osaa sanoa olevansa väsyneitä. Sen sijaan he käyttäytyvät hyperaktiivisesti. Säännöllinen unirytmi voi siis auttaa väsymyksestä johtuvaan hyperaktiivisuuteen tai muihin käytösongelmiin.

Väsyneenä himoitset hampurilaista

Jo yksi huonosti nukuttu yö lisää himoa kaloripitoisiin ruokiin. Huonot yöunet vaikuttavat aivoihin siten, että sinun on vaikeampi tehdä monimutkaisia päätöksiä. Sen sijaan aivosi kaipaavat ruoasta saatavaa tyydytystä normaalia enemmän.

"Varastoon nukkuminen" voi auttaa – mutta vain tiettyyn pisteeseen

Jos sinulla on tapana nipistää viikolla kunnon yöunista ja luottaa viikonlopun toipumisuneen, harkitse uudelleen. Toipumisuni auttaa kyllä väsymykseen ja palauttaa kehon tulehdusarvot ennalleen, mutta se ei näytä korjaavan aivojen toimintaa entiselle tasolleen.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme