Mainos
Mainos

Ahdistaako? Hae helpotusta luonnollisin keinoin

Olet huolestunut, ahdistunut ja miltei paniikissa. Ahdistuksen syy voi olla työ, suhde, terveys tai raha. Heti ei ole syytä sännätä pilleripurkille, sillä ahdistuksen lievittämiseen voivat riittää kotikonstit.

Ahdistus näkyy epämiellyttävän olon lisäksi kiihtyneinä sydämenlyönteinä, pinnallisena hengityksenä sekä mielikuvituksen loihtimina kauhukuvina. Toivoisit vain voivasi rentoutua ja näillä keinoilla se voi onnistua.

Apua yrteistä

Kokeile kamomillateetä tai vihreää teetä, joilla on todettu olevan rauhoittava ja rentouttava vaikutus. Teen entsyymit tekevät lisäksi hyvää terveydelle. Testaa myös virmajuurta, joka sisältää rauhoittavia yhdisteitä ja auttaa nukahtamaan. Samaa vaikutusta voi tavoitella myös sitruunamelissalla tai laventelilla.

Liiku

Liikunta on turvallinen keino saada mieli irti huonoista ajatuskierteistä. Sen on todettu auttavat masennukseen sekä ahdistukseen sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Jos terveys on huolesi, liikunta auttaa myös konkreettisesti sinua voimaan paremmin, jolloin terveyshuolet voivat haihtua. Lyhytkin liikunta auttaa, sillä ahdistuksen on sanottu vähenevän jo 21 minuutin liikunta-annoksen jälkeen.

Pidätä hengitystä

Joogahengitys on tutkitusti tehokas tapa vähentää stressiä ja ahdistusta. Kiinnitä huomiosi hengitysrytmiisi, hidasta sitä ja hengittele syvään sisään ja ulos. Tunnet hengityksen palleassa asti. Kun keskittymisesi kohdistuu hengittämiseen, ahdistus hälvenee. Hengittele näin ainakin kaksi kertaa päivässä.

Syö

Suurin osa ihmisistä muuttuu normaalia äkäisemmiksi tai jopa ahdistuneemmiksi, kun nälkä yllättää. Yllättävä ahdistuskohtaus voi olla merkki nälästä. Kohtauksen varalta olisi hyvä pitää mukanaan välipalaa, jonka voi napata pahimpaan nälkään. Terveellinen ruokavalio ja hyvä ruokarytmi ovat tärkeitä tekijöitä pitkäkestoisen ahdistuksen vähentämisessä. Älä unohda aamiaista – onhan se päivän tärkein ateria. Lisää ruokavalioosi omega-3-rikkaita ruokia, kuten rasvaista kalaa. Ne edistävät sydämen terveyttä, mutta vähentävät lisäksi ahdistusta.

Älä luo katastrofeja

Tiedätkö tunteen, kun mielikuvitus alkaa loihtia hirvittäviä ajatuskulkuja, jotka johtavat aina toistaan pahempiin pelkoihin? Lopeta. Kun huomaat, että aivosi ovat tekemässä sinulle temppuja, muista, että kyse on tarpeettomasta pelosta tai ahdistuksesta. Ota tilanne kontrolliin toistamalla hengitysharjoitteita tai lähtemällä liikkeelle.

Sauno

Lämpö rentouttaa lihaksia ja mieltä. Lämpö saattaa vaikuttaa mieleen samoin kuin liikunta, eli parantaa sitä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Keskity tunnustelemaan lämmön tunnetta sekä kuuntelemaan kiukaan sihinää ja mielesi rauhoittuu.

Lähde: Health.com

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme