Mainos
Mainos

Älä anna keskittymiskykysi horjua syksylläkään

Ilmojen viilentyessä ja sään hämärtyessä keskittymiskyky voi olla heikompi kuin kirkkaina kesäpäivinä. Syksy houkuttelee haaveiluun, jonka ei pitäisi kuitenkaan haitata arkea.

Motivaatio ja keskittymiskyky ovat pimeänä vuodenaikana koetuksella. Pienillä vinkeillä jaksat paremmin ja haastavasta vuodenajasta huolimatta pysyt tehokkaana niin töissä kuin kotonakin.

Muista urheilla

Älä käytä syksyä tai talvea tekosyynä liikkumattomuuteen. Urheile säännöllisesti, sillä fyysinen kunto vaikuttaa keskittymiskykyyn. Kävitpä joogassa tai kuntosalilla, liikunta antaa lisää energiaa, jolloin arkisiin töihin keskittyminen on helpompaa. Endorfiinin vapautuminen tuo hyvää mieltä ja parantaa myös muistia, mikä on tuottavuuden kannalta tärkeää.

Pidä sisäilman lämpötila tasaisena

Pyri säätämään kotisi sisälämpötila vakaana. Liian kuumassa nukkuminen voi haitata unta ja väsyneenä herääminen vaikuttaa loppupäivän oloon. Yleisesti ohjeistetaan, että sopiva lämpötila makuuhuoneessa on 19–21-astetta.

Nuku tarpeeksi

Huolehdi, että nukut tarpeeksi eli noin kahdeksan tuntia yössä. Väsyneenä stressitaso nousee eikä mihinkään ole helppo keskittyä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkuyön unilla on suurempi merkitys ihmisen keholle kuin sillä, että nukkuu aamulla pitkään. Nukkumaan kannatta mennä hyvissä ajoin illalla, sillä hyvin levänneenä jaksamme paremmin ja olemme tasapainoisia.

Nauti aamupalasta

Mihinkään työhön ei kannata tarttua ennen aamupalan syömistä. On tutkittu, että esimerkiksi kokojyvä- ja maitotuotteilla sekä hedelmillä olisi vaikutusta lähimuistiin ja keskittymiskykyyn.

Pidä taukoja

Älä pakota itseäsi keskittymään. Tauota työtäsi ja arkisia askareitasi, niin jaksat paremmin. Jos olet toimistotyössä, käy välillä kävelemässä, juttele työkavereidesi kanssa ja jaa kuulumiset vaikkapa teekupin ääressä.

Kuuntele musiikkia

Osa keskittyy paremmin musiikkia kuuntelemalla. Kaikille tapa ei kuitenkaan sovi, mutta keskittymisen horjuessa kannattaa kokeilla esimerkiksi klassisen musiikin kuuntelemista tai sitten mielikappaleen soittamista. Jos musiikki ei auta työntekoon, se luo ainakin tauon, minkä jälkeen töihin on taas helpompi tarttua.

Syö säännöllisesti

Pidä ruokailutauot kohtuullisina ja syö säännöllisesti. Tärkeintä on pitää verensokeri tasaisena eikä antaa sen laskea liian matalalle. Terveelliset välipalat virkistävät sekä mieltä että keskittymiskykyä.

Lähde: Female first

Kuva:Shutterstock

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme