Mainos
Mainos

Älä käytä pakkasvoiteita - näin ehkäiset paleltumia

Vaatteiden ja ihon kosteus sekä tuuli lisäävät paleltumariskiä. Pukeudu väljästi useaan vaatekerrokseen äläkä pese pois ihon omaa, suojaavaa rasvakerrosta ennen ulosmenoa.

Kylmät pakkasilmat jatkuvat Suomessa. On tärkeää osata tunnistaa ja hoitaa ihon paleltumat, . Paleltumia voi kuitenkin estää hyvinkin yksinkertaisin keinoin.

Oma iho suojaa parhaiten

Älä käytä pakkasvoiteita, kelta- tai valkovaseliinia kylmällä säällä. Voiteiden käyttö lisää riskiä saada paleltuma, koska ne antavat väärän turvallisuuden tunteen: Voiteet aikaansaavat iholla lämmittävän tunteen, jonka takia muu suojautuminen unohtuu. Voiteen takia oma iho ei paleltuessaan myöskään välttämättä varoita paleltumasta aristamalla tai kirvelemällä.

Älä käytä kosteusvoidettakaan juuri ennen ulosmenoa. Vaarana on, että voiteen ja ihon väliin jää kosteutta, joka voi jäätyä. Rasvaa iho hyvin joko edellisenä iltana, tai vähintään pari tuntia ennen ulosmenoa.

Ihon oma rasvakerros suojaa ihoa parhaiten.

Usea kerros suojaa paremmin

Kerrospukeutuminen väljästi lämmittää. Alusasujen on tarkoitus siirtää kosteus pois iholta vaatetuksen ylempiin kerroksiin. Parhaita alusasuja ovat keinokuituiset, tekniset, villa- ja silkkivaatteet. Väliasuilla, kuten fleecellä ja villalla säädellään lämpötilaa, ja niitä puetaan tarpeen mukaan. Kuorikerros suojaa tuulelta ja kosteudelta. Monta ohutta kerrosta väljiä vaatteita on parempi kuin yksi paksu - kerroksien väliin jäävä ilma on se, joka lämmittää. Lue kerrospukeutumisen niksit .

Suojaa hyvin kasvot ja kaula, kädet ja jalat. Käytä kypärämyssyä, kaulaliinaa. Käytä mieluummin rukkasia kuin sormikkaita, koska sormet lämmittävät toisiaan. Pidä huoli, että ranteet ovat myös peitossa. Älä käytä puuvillasukkia, koska ne sitovat kosteutta ja kuivuvat hitaasti. Vältä liian tiukkoja kenkiä, joissa veri ei pääse kunnolla kiertämään. Voit laittaa myös lisäpohjallisen kenkään.

Huomioi tuulenvoimakkuus

Tuuli lisää pakkasen purevuutta. Huomioi tuulen nopeus pukeutumisessa. On aivan eri asia ulkoilla kirpeässä pakkassäässä ilman tuulta, tuulen voimakkuus lisää kylmän purevuutta ja paleltumisriskiä. Täältä pääset Ilmatieteen laitoksen pakkasen purevuus -taulukkoon.

Unohda tupakka ja alkoholi

Tupakointi ja alkoholi heikentävät kykyä kestää kylmää. Tupakointi supistaa verisuonia, joten se altistaa paleltumilla. Alkoholi puolestaan laajentaa verisuonia, joka lisää lämmönhukkaa.

Juo lämmintä

Vältä nestehukkaa. Lieväkin nestevajaus heikentää kehon ääreisosien kudosten verenkiertoa. Juo paljon ja lämmintä. Kylmällä virtsaneritys lisääntyy, joka altistaa nestevajeelle.

Älä jää paikoillesi

Liiku, älä pysy paikoillasi. Lihasten toiminnalla voit säädellä merkittävästi omaa kehonlämpöäsi. Olethan huomannut, että paikalla ollessasi alat helposti hytisemään - tämä on kehon tapa luoda lisää lämpöä vaikka et itse liikkuisikaan.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme