Mainos
Mainos

Älä tee näitä virheitä: Saatat vähentää onnellisuuttasi

Kipua ja kielteisiä tunteita ei kannata pelätä, sillä niiden välttely saattaa estää todellisten onnentunteiden kokemisen. Kun hyväksyt koko tunnekirjon osana elämää, annat myös onnelle tilaa.

Kielteisten tunteiden välttely on luonnollista. Koemme näin parantavamme mielialaamme, mutta todellisuudessa teemmekin hallaa pitkän aikavälin onnellisuudelle. Vältä näitä Huffington Postin listaamia virheitä.

Odotuksesi ovat liian korkealla

Jos keskityt koko ajan tunnustelemaan, oletko onnellinen, saatat itse asiassa tuntea itsesi onnettomammaksi kuin oletkaan. Denverin yliopisto toteutti tutkimuksen, jonka tulokset paljastavat, että ihmiset, jotka tuntevat paineita onnellisuuteen, tuntevat itsensä päivittäin yksinäisemmiksi kuin muut. Henkilökohtaiset paineet voivatkin helposti aiheuttaa stressiä ja vaikuttaa mielialaan ja terveyteen.

Patoat kaiken sisääsi

On tärkeää suhtautua elämään myönteisesti, mutta on myös ilmiselvää, että matkan varrella kohtaamme vaikeuksia. Jos piilotat surusi hymyn taakse kerta toisensa jälkeen, voi olla aika muuttaa asennetta. Itku on kehon luonnollinen reaktio, jonka voi laukaista niin myönteiset kuin huonotkin kokemukset. Jos tukahdutat itkun, voit vahingoittaa niin henkistä kuin fyysistäkin terveyttäsi. Terveys on onnellisuudelle olennainen tekijä.

Jaat liikaakin

Jaettu ilo on kaksinkertainen ilo. Tämä voi useimmiten pitää paikkansa, mutta digitaalinen aikakausi jättää tilaa liialle jakamiselle. Kansasin yliopiston tutkimus paljastaa, että liiallinen Facebookin statuspäivittely voi aiheuttaa riitaa pariskunnille. On yhä epäselvempää, mitkä asiat pariskunnan pitäisi jättää kahdenkeskisiksi, ja mitkä sopivat muille jaettaviksi. On kuitenkin selvää, että ihan kaikkea ei kannata jakaa, sillä yli-innokas jakaminen voi saada parisuhteen yksityiskohdat tuntumaan vähemmän tärkeiltä ja henkilökohtaisilta.

Roikut jatkuvasti Facebookissa ja vilkuilet puhelinta

On hyvä olla yhteydessä muihin ihmisiin, mutta jos pidät yhteyttä vain Facebookin välityksellä, teet itsellesi karhunpalveluksen. Nykytutkimus esittää, että Facebookin jatkuva vilkuilu huonontaa mielialaa ja vähentää positiivista ajattelua. Mitä enemmän aikaa Facebookissa viettää, sitä kehnommaksi olonsa tuntee. Jätä älypuhelin välillä rauhaan ja muista nauttia hyvistä hetkistä sen sijaan, että pyrkisit ikuistamaan ne Instagramiin. Jatkuva älypuhelimen käyttö voi luoda inhottavan syklin, jonka lopputuloksena et tunne itseäsi tyytyväiseksi etkä saa mitään aikaan.

Pidät liian monta lankaa käsissäsi

Luulitko, että olet onnellinen sitten, kun olet saanut kaiken tehdyksi? Päiväsi kuluvat, kun tapaat ystäviä, juokset asioilla, viet lapset harrastuksiin ja käyt töissä. Sen sijaan, että kaiken tämän tekeminen lisäisi onnellisuuttasi, täydellisyyteen pyrkiminen voi tehdä sinut väsyneeksi ja alakuloiseksi. Et ehkä ehdi tehdä ihan kaikkea, mutta ehdit varmasti keskittyä itsellesi rakkaimpiin asioihin.

Et muista menneisyyttä

Ei ole viisasta velloa menneissä tapahtumissa, mutta pieni nostalgiaripaus tekee hyvää. Tunnet lohdutusta ja myönteisiä tunteita, kun katsot lämmöllä taaksepäin. Nostalginen muistelu auttaa sinua kokoamaan elämästäsi loogisen tarinan. Tämä vaikuttaa siten, että elämä tuntuu merkitykselliseltä.

Et liiku

Liikunnan hyödyt ovat niin mittavat, että kaikki nykyihmiset varmasti muistavat, että liikuntaa todella pitäisi harrastaa. Käytännön toteutus voi kuitenkin olla haastavaa, ja liikuntaa on helppo vältellä milloin mistäkin syystä. Pienelle kävelylle lähteminen kannattaa, sillä kävely voi lisätä luovuuttasi ja henkisiä voimavarojasi. Jalkoja liikuttamalla vapautat kehosi endorfiineja, jotka saavat sinut tuntemaan onnea.

Vastustat muutosta

Vaikka elämäsi olisi juuri sellainen kuin olet aina toivonut – parisuhteesi kukoistaa ja olet unelmatyössä – muutosvastarinta voi huonontaa elämänlaatuasi. Uusi tutkimus esittää, että aivot pyrkivät tietoisesti välttämään menetyksen tunnetta, mutta tämä voi johtaa stressiin. Vaikka asiat olisivat nyt hyvin, voi muutokselle kuitenkin olla tilaa. Pelkäsit sitten muutosta tai uusia asioita, nykyhetkeen tarrautuminen voi olla raskasta ja jopa vahingoittaa onneasi tulevaisuudessa.

Et kehitä tietoisuuttasi

Useat tutkimukset korostavat meditaation ja onnellisuuden yhteyttä – eikä turhaan. Kalifornian yliopiston tutkimus paljastaa, että tietoisen hyväksyvän läsnäolon harjoittaminen voi lisätä myönteisyyttä ja jopa älyä. Meditaatio voi vaikuttaa aivoihin siten, että tunneälysi kasvaa ja pystyt omaksumaan tietoa nopeammin. Lisäksi meditaatio rentouttaa, lisää kiitollisuuden tunnetta ja vähentää stressiä.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot