Mainos
Mainos

Asumisen muuttuvat trendit kuluttajan näkökulmasta

Trendit yhdistetään useimmiten muotiin, joka puolestaan vaikuttaa niin pukeutumiseen kuin sisutukseenkin. Ne vaikuttavat kuitenkin lähes kaikkeen muuhunkin, mitä ihmiselle ja hänen ympäristölleen tapahtuu - myös asumiseen. Siitä syystä Taideteollisen korkeakoulun "Future Home Institute" tilasi Virpi Vaittiselta projektin, jossa pohditaan trendiennakoinnin soveltamista asumiseen. Kysymys ei todellakaan ole turhamaisen pintakiillon tutkimuksesta, vaan yhtenä tavoitteena on etsiä työkaluja yhä nopeampaa vauhtia muuttuvassa yhteiskunnassa toimiville rakennus- ja sisustusalan suunnittelijoille.

"Onhan trendejä esiintynyt rakentamisessa aina. Jugendin ajan kerrostalo näyttää aivan erilaiselta kuin 1970-luvulla rakennettu. Jokinhan sen ulkonäön on määrännyt; taloudelliset tekijät ja rakennustekniikka esimerkiksi. Kumpikin peilaa omaa aikaansa. Onko asumisessa sitten ollut aikaisemmin tietoista trendiajattelua, on eri asia", Vaittinen toteaa.

Yhtenä selkeänä esimerkkinä ajattelutavan muutoksesta Vaittinen mainitsee valmiuden vaihtaa oman kodin sisustusta vuoden tai kahden välein, tai vaikkapa useamminkin.

"Ikean suosio on merkittävä muutos entiseen ajattelutapaan, jolloin huonekalujen odotettiin kestävän vähintään yhden ihmisiän. Tietysti sisustustrendit muuttuvat nopeammin kuin asumisen trendit yleensä, mutta samoja vaikuttimiahan niiden taustalla on."

Suurimmat tällä hetkellä suomalaisten ajatteluun vaikuttavat tekijät ovat matkustelu ja globalisaatio.

"Kliseistähän sen mainitseminen on, mutta kyllä sillä on huomattava merkitys, kun suomalaiset matkustavat enemmän ja tuovat tuliaisina uusia vaikutteita asumiseen. Perheet saattavat asua pitkiäkin aikoja eri paikkakunnilla tai jopa eri maissa, joten kodin pitää olla joustava."

Suomalaisten itsensä tuomien vaikutteiden lisäksi kuvaa rikastavat tänne muuttavat ulkomaalaiset. Tajunta laajenee ja omalle tyylille löytyy yhä enemmän vaihtoehtoja.

"Tähän liittyy trendiennakointikin. Aletaan katsoa vähän yli rajojenkin, eikä mennä aina sillä samalla, totutulla kaavalla", Vaittinen kertoo.

Trendiennakointiprojekti tuotti 14 konseptia asumisen trendeistä. Laajasta kokonaisuudesta voidaan poikia esimerkiksi kaksi: toinen käsittelee välittämistä, toinen rauhoittumista.

"Välittämisellä olen hakenut tiedostavaa välittämistä maailmassa, jota uhkaavat saastuminen ja luonnonkatastrofit. Ihmisissä kehittyy vahvemmaksi sellainen asenne, jossa pyritään vaikuttamaan asioihin omalla kohdalla ja omissa valinnoissa. Yksi esmerkki voisi olla vaikkapa niin sanottu reilu kauppa. Voisin kuvitella, että ihmiset kuuntelisivat kiinnostuneina yritystä, joka kertoo rakentaneensa asunnot eettisesti kestävin periaattein ja ympäristöystävällisistä materiaaleista."

"Rauhoittuminen liittyy hiljaiseen tilaan, jossa voi nollaantua ja levätä. Sen voisi laajentaa koskemaan yleensäkin stressitöntä asumiskonseptia, joka ottaa huomioon muutkin aistit tai jopa erilaiset allergiat: yhdelle on tärkeintä hiljaisuus, toiselle taas valosaasteen, hajujen tai häiritsevien tuoksujen välttäminen. Onhan Suomen luonnonsuojeluliittokin organisoinut jo monena vuotena hiljaisuuden päivän!"

Hiljaisuuden päivää vietetään Hiljan nimipäivänä, 10. lokakuuta.

(JKA 20.1.2006)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme