Mainos
Mainos

Autoliiton vinkit: Näin ajat sohjossa ja liukkaalla

Vaikka autossa olisi hyvät renkaat, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä, on kuljettajan asennoituminen talvikelin haasteisiin kuitenkin kaiken A ja O matkan turvallisuuden takaamiseksi. Aja siis riittävän alhaisella tilannenopeudella ja pidä kunnon turvaväliä edellä ajavaan.

Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Sohjoisessa kelissä ja liukkaalla on vältettävä voimakasta tai äkkinäistä kaasun käyttöä.

Näin liikkeelle

Lähde liikkeelle liukkaalta alustalta pienellä kaasulla estääksesi renkaiden sutimisen. Jos renkaat kuitenkin alkavat sutia, löysää kaasua.

Mikäli jäät kiinni lumihankeen tai sohjoon, ota vetoluistonestojärjestelmä pois päältä ja heijaa autoa edestakaisin saadaksesi se liikkeelle, neuvoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Muista kytkeä luistonestojärjestelmä takaisin toimintaan heti päästyäsi hangesta tai sohjosta irti.

Yritä mahdollisuuksien mukaan pitää renkaat suorassa helpottaaksesi liikkeellelähtöä, Vesalainen jatkaa.

Tilannenopeus tärkeää

Muista ajaa riittävän alhaisella tilannenopeudella. Tutussakin paikassa olosuhteet saattavat muuttua hyvinkin nopeasti.

– Pyri sohjoisella kelillä pitämään renkaat tallautuneella tai sulalla ajouralla. Jos yksikin rengas osuu sohjoon, se haukkaa kiinni hyvin helposti ja vie koko auton mennessään, Vesalainen varoittaa.

Alenna ajonopeutta etenkin kaarteissa. Suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole oikea tilannenopeus.

Lähtikö autosi puskemaan?

Ennakoivalla ja rauhallisella ajotavalla sekä valitsemalla ajolinjat järkevästi vältät sen, että auto lähtisi puskemaan. Jos näin kuitenkin tapahtuu, on tärkeää tietää, onko autossasi ESC-ajonvakautusjärjestelmä.

Mikäli autossasi on ESC, paina kytkin pohjaan ja käännä lisää haluamaasi suuntaan. Järjestelmä vähentää auton vauhtia ja kääntää autoa jarrujen avulla toivottuun suuntaan. Ihmeisiin ESC-ajonvakautusjärjestelmäkään pysty, jos vauhtia on liikaa.

Mikäli autossa ei ole ESC-ajonvakautusjärjestelmää ja se alkaa puskea, paina kytkin pohjaan, mutta älä käännä ohjausta lisää.

Ohittamaan?

Lumisilla teillä on erityisen tärkeää miettiä, kannattaako edellä ajava oikeasti ohittaa? Kaistojen välissä olevan lumi- tai sohjopolanteen ylittäminen on vaarallista.

– Jos olet oikeasti sitä mieltä, että ohitus on tarpeellinen, on ohituksen tapahduttava todella rauhallisilla ja huomaamattomilla ohjausliikkeillä. Vältä kaikkea äkkinäistä. Sama pätee palattaessa takaisin omalle kaistalle, Vesalainen muistuttaa.

– Lähde ohitukseen vain sellaisessa paikassa, jossa näkyvyyttä on riittävästi. Iso osa onnettomuuksista johtuu ajoneuvon hallinnan menettämisestä ohituksen jälkeen, kun omalle kaistalle palataan hätiköiden.

Muista nämä

Ota ajoreittiä suunnitellessasi huomioon kelin mukanaan tuomat haasteet. Älä suotta aja sellaiseen liikennevaloristeykseen, jossa joudut pysähtymään sohjoiseen tai liukkaaseen ylämäkeen, jos muitakin vaihtoehtoja on olemassa, Vesalainen neuvoo.

Sohjossa ajettaessa on erityisen tärkeää pitää huolta siitä, että tilannenopeus on riittävän alhainen, sinulla on hyvät talvirenkaat, valitset järkevän ajolinjan ja pidät riittävän turvavälin edessä ajavaan, oli kyseessä sitten maantie- tai kaupunkiajo.

Muista ajaessasi, että olosuhteet ulkona voivat muuttua nopeastikin matkan aikana.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme