Mainos
Mainos

Ehkäise korkea verenpaine syömällä oikein

Hyvät ruokatottumukset ja muut terveelliset elintavat ehkäisevät korkeaa verenpainetta, vahvistaa lääketieteellisessä JAMA-lehdessä julkaistu tuore tutkimus.

Tehokkaita suojatekijöitä ovat muun muassa normaalipainoisena pysyminen, säännöllinen liikunta, verenpainetta alentava ruokavalio ja vähäinen alkoholinkäyttö.

Verenpainetta alentava niin kutsuttu DASH-ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä, täysjyväviljaa sekä maitovalmisteita. Pähkinät ja siemenet ovat osa ruokavaliota, kun taas lihan, rasvan ja erityisesti makeisten määrä on rajoitettu. Vähärasvaista tai rasvatonta maitoa ja maitovalmisteita suositellaan nautittavan neljä annosta päivittäin.

Korkea verenpaine on merkittävä ehkäistävissä oleva riskitekijä monelle sairaudelle, muun muassa sydän- ja verisuonisairauksille sekä dementialle.

Lähde: Ruokatieto

Kuva: Maito ja Terveys

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme