Mainos
Mainos

Etkö nuku hyvin? Kokeile aikuisten unikoulua näillä ohjeilla

Markku Partisen ja Maarit Huovisen kirjoittama "Unikoulu aikuisille" neuvoo, miten voit opetella nukkumaan paremmin ja selviytymään erilaisista unihäiriöistä, kuten kesäaikaan siirtymisestä.

– Unikoulut yhdistetään vauvoihin ja lapsiin, mutta aivan yhtä tarpeellisia ne ovat aikuisille. Tässä kirjassa keskitytään aikuisväestöön ja opetetaan selättämään uni mahdillisimman hyvin omin voimin, kirjoitetaan Unikoulu aikuisille -kirjan ensisanoissa.

Ajoittaiset univaivat eivät kirjan mukaan ole vielä ongelma, vaan osa elämää. Eri asia on, jos nukkumisvaikeudet pitkittyvät ja vaikeuttavat elämää säännöllisesti.

Aikuisten unikoulu

– Jos uni ei tule, on pidettävä mielessä seuraavat perussäännöt: Nukahtamista ei kannata yrittää väkisin. Jos uni ei tahdo tulla, on ryhdyttävä lukemaan kirjaa tai noustava ylös ja mentävä muualle esimerkiksi kuuntelemaan musiikkia. Vuoteeseen tulee käydä vasta väsyneenä eikä vuoteessa saa tehdä muuta kuin rakastella tai nukkua, Unikoulu aikuisille -kirja neuvoo.

– Hyvän yönunen ensimmäinen ehto on varata sille riittävästi aikaa. Rakenna itsellesi omat unirutiinit ja noudata niitä.

– Syö päivän pääateria kello 18–20, sillä ihanteellisinta olisi mennä nukkumaan 2–4 tunnin kuluttua illallisesta. Vastoin yleistä luuloa, iltasyönti ei lihota mikäli päivän ravintomäärä säilyy samana kuin muutenkin. Kirja kehottaa nauttimaan myös makean jälkiruoan, sillä ne edistävät nukahtamista.

– Valmistaudu uneen ja kehitä itsellesi rutiineja, tuuleta vaikka huoneesi ennen nukkumaanmenoa tai rentoudu peseytymällä rauhallisesti ja kehoasi hellien. Myös venyttely tai saunominen illalla helpottavat nukahtamista.

– Älä luota alkoholiin unentuojana, sillä vaikka itse nukahtaminen helpottuu, se häiritsee myöhempää unta. Kirja kehottaa nauttimaan esimerkiksi lämmintä maitoa tai vihreää teetä ennen sänkyyn menoa. Liikaa nesteitä ei kuitenkaan saa lipitellä, sillä yöllinen vessahätä herättää varmasti.

– Ulkoilu ja liikunta auttavat nukahtamaan, kunhan et rehki enää kello 18.00 jälkeen. Käy kevyellä iltakävelyllä, jolloin kehon lämpötila nousee sopivasti ja sen laskiessa uni tulee helposti.

– Pidä makuuhuone viileänä ja pimeänä. Liika lämpö huoneilmassa häiritsee unta.

– Mene sänkyyn vasta kun sinua väsyttää ja olosi on uninen. Älä katsele televisiota makuuhuoneessa tai ota kannettavaa tietokonetta mukaan petiin.

– Jos uni ei tule, älä hermostu. Nouse sängystä ja tee jotain kevyttä: lueskele, kuuntele rauhoittavaa musiikkia tai tee käsitöitä.

– Lyhyet päiväunet ovat hyväksi, mutta älä harrasta iltatorkkuja. Jos olet väsynyt, mene nukkumaan tavallista aikaisemmin.

Lisää ohjeita löydät Markku Parttisen ja Maarit Huovisen kirjasta Unikoulu aikuisille/ WSOY

Hannele Järvelä/ MTV3

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme