Mainos
Mainos

Hostellimatkailun suosio kasvussa – osasyynä budjettilomat

Samalla kun ulkomaisten ja kotimaisten matkailijoiden määrän väheneminen on pudottanut majoituspalveluiden yleistä kysyntää, ovat hostel-yöpymiset lisääntyneet merkittävästi. Viime vuonna kasvua kirjattiin miltei 14 prosenttia.

Tilastokeskuksen majoitustilaston mukaan suomalaisissa majoitusliikkeissä kirjattiin 2013 20,2 miljoonaa yöpymisvuorokautta, pudotusta aiempaan vuoteen 0,1 miljoonaa.

Samaan aikaan Suomen hostellijärjestön HI-hostelsin jäsenyrityksissä yöpymisvuorokausien määrä kasvoi 13,8 prosenttia. Tämä siitäkin huolimatta, että vuoden aikana hostellien määrä putosi 53:sta 47:n.

Hostel-vieraiden määrä lisääntyi sekä ulkomaisten että erityisesti kotimaisten matkailijoiden osalta.

Kysynnän kasvulle monta syytä

Helsinkiläisen Hostel Domus Academican majoitus- ja palvelupäällikkö Anna Vunneli näkee kysynnän kasvulle monta syytä.

– On luonnollista, että yleisen taloustilanteen ollessa heikko matkailijat etsivät edullisempia majoitusvaihtoehtoja. Erityisesti kaupunkilomilla matkailijat sijoittavat lomabudjettinsa majoittumisen sijaan aktiviteetteihin ja ostoksiin kohteessa, hän toteaa.

– Samaan aikaan kehittyneet fasiliteetit ovat muokanneet yleistä mielikuvaa hostelleista ja kokemuksia jaetaan aktiivisesti esimerkiksi verkossa.

Matkailijat arvostavat tunnelmaa ja ekologisuutta

Hostellit saavat usein kiitosta tunnelmastaan sekä ekologisemman vaihtoehdon tarjoamisesta majoitusmahdollisuuksia kartoitettaessa.

– Yhteisöllisyys korostuu hostellissa. Asiakkaat tapaavat muita matkailijoita ja jakavat kokemuksiaan ja suosituksiaan. Yhteisöllisyydestä kertoo myös hostellien petipaikkojen jatkuva kysyntä, Vunneli jatkaa.

– Hostel on lisäksi usein hotelleja ekologisempi vaihtoehto: trendi, jota kuluttajat suosivat.

Vunnelin mukaan tulevaisuudessa majoitusvaihtoehtojen yksilöllisyys ratkaisee menestyksen.

– Uskon, että jatkossa juuri budjetti- ja toisaalta myös luksusmajoitus kasvattavat suosiotaan. Matkailijat hakevat elämyksiä, joten valinnat kallistuvat yhä useammin ”kultaista keskitietä” yksilöllisempiin majoitusvaihtoehtoihin.

Lähde: HYY Yhtymä

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme