Mainos
Mainos

Huumorintaju kateissa? Nämä pienet asiat kertovat sinun saavan liian vähän unta

Pienet seikat, kuten unohtelut, voivat viestiä liian vähäisestä unensaannista. Unirytmiä kannattaa muuttaa, jos huomaat itsessäsi seuraavia merkkejä. 

Kukapa meistä ei haluaisi nukkua hieman enemmän? Tuoreen Leedsin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 25 prosenttia ihmisistä nukkuu alle viisi tuntia yössä. Tutkijat totesivat suuren eron sen välillä, kuinka paljon unta ihmiset oikeasti tarvitsevat, ja kuinka paljon unta he itse asiassa saavat.

Työpöydän ääreen nukahtaminen on varma merkki liian vähäisestä unimäärästä, mutta myös lukuisat pienemmät vihjeet kertovat osaltaan unenpuutteesta. Järjestä unirytmisi kuntoon, jos havaitset itsessäsi seuraavia oireita. 

Flunssa vaivaa usein

Ihmisillä, jotka nukkuvat alle kuusi tuntia yössä, on neljä kertaa suurempi riski sairastua flunssaan kuin yli seitsemän tuntia tai sitä enemmän nukkuvilla. Unenpuute vaikuttaa nimittäin immuunijärjestelmään monin tavoin.

Yksi flunssan aiheuttaja lienee väsymyksen aiheuttama jännitystila, jolla on negatiivinen vaikutus vastustuskyvylle. Kehon vasta-aineet kehittyvät nukkuessa, jolloin liian vähän unta saavien vastustuskyky alenee merkittävästi.

Huumorintaju katoaa

Huumorintajun ja unen välistä yhteyttä on tutkittu jo pitkään. Tutkimuksissa on selvinnyt, että menetämme huumorintajumme ollessamme väsyneitä. Hauskuus on yksi vaikeimmista aivojemme toiminnoista. Aivot joutuvat käyttämään hauskuuden tuottamiseen monia toimintoja, muun muassa muistia ja erilaisia ajattelumalleja.

Kaikkia näitä prosesseja ohjataan aivojen niin kutsutusta etuaivokuoresta, joka sijaitsee aivan otsan takana. Unenpuute vaikuttaa eniten juuri tähän osaan aivoja, jolloin huumorintaju kärsii eniten väsymyksestä. Jos komediasarjat tai kaverin vitsit eivät enää naurata, saatat olla kunnon yöunien tarpeessa. 

Kuulostat robotilta

Unenpuute voi vaikuttaa merkittävästi myös puheentuottamiseen. Suun lihaksiston muodostaman puheen koordinointi on aivoille melko monimutkainen tehtävä. Väsyneinä nämä kurkussa sijaitsevat lihakset eivät ole enää hyvin hallinnassamme, jolloin äänemme voi muuttua tasaiseksi ja yksitoikkoiseksi.

Tutkimukset ovat löytäneet selvän yhteyden väsymyksen ja sanojen muodostamisen välillä. Tämä kuvaa hyvin myös sitä, kuinka paljon aivomme oikeastaan hidastuvatkaan unenpuutteen seurauksena.

Alkoholi nousee nopeasti päähän

On arvioitu, että väsyneenä yhden alkoholijuoman nauttiminen vastaa noin kolmea kulutettua annosta. Tutkimuksessa unenpuutteen seurauksena reaktioajat, tarkkuus ja nopeus kärsivät hyvin levänneihin verrattuna enemmän, vaikka nautitut alkoholimäärät pysyivät samoina.

Näytät surulliselta

Väsyneenä myös kasvojemme lihaksiston hallinta kärsii, jolloin erityisesti silmäluomet ja suupielet taipuvat alaspäin. Tämä voi saada meidät näyttämään surulliselta, vaikka emme sitä olisikaan.

Mitä väsyneempiä olemme, sitä enemmän kasvojemme pintaverenkierto hidastuu, jolloin seurauksena on kalpeus. Hidastuneen verenkierron seurauksena myös neste voi kertyä silmien ympärille, jolloin ne näyttävät helposti turvonneilta. Väsymys siis kirjaimellisesti näkyy kasvoista.

Syöt tavallista enemmän

Tutkimuksien mukaan alle viisi tuntia yössä nukkuvat syövät päivän aikana enemmän välipaloja, mikä johtaa osaltaan painonnousuun. Unenpuutteen seurauksena aivojen tahdonvoimaa ohjaava hormoni heikentyy, jolloin ruokahalu voi kasvaa jopa 20 prosentilla. Samaan aikaan syömistä hillitsevän leptiini-hormonin taso voi laskea saman verran.

On todettu myös, että jo puolen tunnin unen vähentyminen vaikuttaa negatiivisesti aineenvaihduntaan. Painonnousu selittyy myös sillä, että väsyneinä olemme vähemmän aktiivisia kuin pirteinä ollessamme.

Unohtelet pieniä asioita

Unenpuute vaikuttaa osaltaan myös muistin toimintaan. Unen aikana aivomme kertaavat päivän tapahtumia. Jos emme nuku hyvin, aivomme eivät käsittele tapahtumia kunnolla, jolloin seurauksena on pieniä muistinmenetyksiä.

Unenpuutteen seurauksena saatamme unohtaa yksinkertaisia asioita, kuten mihin laitoimmekaan avaimet tai pysäköimme automme. Jos unohdukset vaivaavat, mieti voisitko mennä aikaisemmin nukkumaan.

Lähde: Dailymail

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme