Mainos
Mainos

Ikean kampanja kritiikin kohteena: ”Haluan heidän pyytävän anteeksi”

Huonekalujätti Ikean mainoskampanja on kohdannut kritiikkiä Kroatiassa sen esittämien sukupuoliroolien vuoksi. Asiaan ollaan puututtu nyt myös Ruotsissa. 

”Joskus huonekalut voivat seurata sinua kotona. Tällä tavoin kaikki voi olla kätesi ulottuvilla. Erityisesti silloin, kun äiti päättää unohtaa tehtävänsä kotona joksikin aikaa.”

Näin kerrotaan Kroatiassa käynnissä olevassa Ikean mainoskampanjassa, joka on kohdannut paljon kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

Mainoksen kuvassa nainen pelaa videopelejä sohvalla lapsen kanssa miehen katsellessa tapahtumia sivista. Tekstissä puolestaan viitataan Ikean tuotevalikoimaan kuuluvaan tarjoiluvaunuun. 

– Ensimmäinen reaktio oli shokki. En voi ymmärtää, miksi niin suuri ja tunnettu yritys voi tehdä näin seksistisen ja syrjivän kampanjan. Olen myös järkyttynyt, koska Ikea on ruotsalainen yritys, jonka uskotaan levittävän skandinaavisia ajatuksia ja arvoja, tasa-arvoa ja ihmisoikeuksia, kertoo kroatialainen Antonia Erent Ondrusek, joka on yksi lukuisista kampanjaan sosiaalisessa mediassa reagoineista henkilöistä.

Mainosta syytetään ristiriitaisuudesta

Sama mainoskampanja sisältää myös muita kuvia, jotka ovat herättäneet tunteita katselijoidensa keskuudessa. Yhdessä kuvassa nainen polvistuu ruokaa laittavan miehensä eteen, ja toisessa nainen rakentaa legorakennelmaa samalla, kun mies touhuaa keittiössä.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Kroatian Ikea on vastannut ihmettelijöille Facebookissa. Heidän mukaansa kampanjan ajatuksena on kääntää sukupuoliroolit ympäri ja leikkiä olemassa olevilla sukupuolinormeilla. Kaikki eivät kuitenkaan tähän selitykseen tyytyneet.

Kampanjaa kritisoineen Ondrusekin mukaan mainoskuvat vahvistavat naisen asemaa keittiössä, eikä sillä merkitystä, onko yritys mainosten kanssa tosissaan vai ei.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

– Ikeä väittää, että he haluavat itse asiassa juhlia naisia, jotka ovat monipuolisia, astuvat ulos yhteiskunnan normeista ja kannustavat naisia rentoutumaan perheen parissa. Tämä on kuitenkin ristiriitaista, sillä samalla mainoksissa ehdotetaan, että naiset voivat rentoutua vain silloin, kun he unohtavat heidän tehtävänsä.

Yleisö harmissaan: Ikea ei ole pyytänyt anteeksi 

Kroatian lisäksi myös Ruotsissa ollaan kiinnitetty huomiota kampanjaan. Ruotsin Ikean tiedottaja Malin Sennevalin mukaan mainos ei ole arvossa yrityksen arvojen kanssa, ja he ovat kiitollisia siitä, että mainos on herättänyt laajempaa keskustelua.

Kriittisimmät katsojat eivät ole tyytyneet vastaukseen. Ikea ei nimittäin ole pyytänyt anteeksi epäasiallista mainostaan, he ainoastaan kiittivät kommentoinnista.

– En halua, että Ikea on kiitollinen kommenteista. Haluan heidän pyytävän anteeksi ja poistavan kampanjan. Ondrusekin kertoo.

Oletko koskaan miettinyt, miltä tavaratalossa näyttää öisin? Katso videolta vastaus tähän mieltä askarruttavaan kysymykseen. 


Lähde: Expressen 

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme