Mainos
Mainos

Kärsitkö iltapäiväväsymyksestä? Näin pysyt virkkuna koko päivän!

Lounaan jälkeen nukuttaa ja päivän viimeinen palaveri on jo täyttä tuskaa – kuulostaako tutulta? Kokosimme yhteen pahimmat virheet, joihin iltapäivällä väsymyksestä kärsivä voi sortua.

Haluaisitko ummistaa silmäsi ja painua unten maille kesken työpäivän, vaikka sitten ihan hetkiseksi? Et ole yksin, sillä moni suomalainen kärsii iltapäiväväsymyksestä.

Ongelma on kuitenkin mahdollista päihittää. Listasimme pahimmat virheet, joihin väsymyksestä kärsivä voi sortua.

Huomaa kuitenkin, että väsymys voi olla myös kehon tapa kertoa, että kaikki ei ole kunnossa. Esimerkiksi stressaantunut ihminen kärsii muun muassa väsymyksestä –

Virhe: Väsyttää, joten istun tässä pöydän ääressä ja yritän näyttää tehokkaalta...

Ratkaisu: Käy nopealla happihyppelyllä – se virkistää enemmän kuin pöydän ääressä torkkuminen.

Virhe: Katson vielä vähän aikaa televisiota...

Ratkaisu: Kun saat riittävästi unta, olet virkeämpi pitkin päivää. Mene siis ajoissa nukkumaan ja vältä tietokoneella tai television edessä roikkumista illalla.

Toisaalta myös liiallinen nukkuminenkin väsyttää. Sopiva määrä aikuiselle on 7,5–8 tuntia yössä.

Virhe: Minä mitään vettä tarvitse...

Ratkaisu: Liian vähäinen nesteen nauttiminen voi väsyttää, joten muista hörppiä vettä päivän aikana. Liiallisuuksiin ei kuitenkaan kannata mennä, sillä myös runsas veden nauttiminen on haitallista.

Virhe: Taukojumppa on nössöjen hommaa

Ratkaisu: Istut koko päivän tietokoneella ja vielä ihmettelet, että vähän väsyttää? Laita itsellesi muistilappu työpöydälle tai puhelimeen muistutus taukojumpan tärkeydestä.

Jo pelkkä työpisteeltä poistuminen piristää: Käy vaikka vessassa, juttele kollegalle ja pyörittele hartioitasi.

Virhe: Nyt iso lautasellinen spagettia lounaaksi!

Ratkaisu: Suuri lounas ja etenkin runsas hiilihydraattien nauttiminen voi väsyttää iltapäivällä. Syö ennemmin tukeva aamiainen ja nauti lounaaksi vaikkapa raikas salaatti tai muuta kevyttä.

Virhe: Jes, kotona – nyt pääsen vihdoinkin nukkumaan!

Vaikka et ole tippaakaan sillä tuulella, kannattaa lisätä liikuntaa, mikäli kärsit väsymyksestä. Toisaalta välillä on hyvä myös levätä, mutta silloin levon tarpeeseen on yleensä myös hyvä syy – kärsitkö stressistä tai oletko nukkunut huonosti?

Lisävinkki: Kannattaisiko kokeilla kirkasvaloa?

Jos huomaat väsymyksesi lisääntyvän syksyllä saattaa kirkasvalohoidosta olla hyötyä.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme