Mainos
Mainos

Keskittymisvaikeuksia? Unohda tekstailu päiväksi!

Tekstailu on lähes maailmanlaajuinen ilmiö, jota ilmaiset tekstiviestisovellukset eivät ole ainakaan vähentäneet. Tekstiviesti on kätevä tapa kertoa kuulumiset kavereille melkein reaaliajassa, mutta oletko koskaan ajatellut, että jatkuvasta tekstailusta voi olla haittaa?

Lähes 100 prosenttia kännykän omistavista alle kolmekymppisistä tekstailee päivittäin. Prosenttiluku ei paljon laske vanhemmissa ikäryhmissä, vaan alle viisikymppisistä 92 prosenttia ja yli viisikymppisistä 72 prosenttia tekstailee päivittäin. Piippaus saa meidät vilkuilemaan puhelimen näyttöä jatkuvasti. Lue, miksi voisi olla hyvä jättää puhelin piiloon vaikka vain muutamaksi tunniksi.

Nukut paremmin

On tiedetty jo pitkään, että puhelimen käyttö pikkutunneilla voi häiritä unta. Uusi tutkimus kuitenkin paljastaa, että myös tekstailu päivän aikana voi estää sinua nukkumasta hyvin. Tutkijat seurasivat ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoiden stressitasoja, tekstailutapoja ja unta. Kävi ilmi, että mitä enemmän opiskelijat tekstailivat, sitä huonommin he nukkuivat stressitasoista riippumatta.

Pystyt keskittymään siihen, mikä on todella tärkeää

Tekstailu voi konkreettisesti harhauttaa keskittymiskykyäsi rakkaan kanssa vietetystä ajasta, mutta se voi myös sekoittaa tärkeysjärjestyksesi. Kun tekstaat, et muista kiinnittää huomiota siihen, mitä olet parhaillaan tekemässä. Puhelimen piippauksella on ihmeellinen voima häiritä ajatuksiamme niin kauan, kunnes tartumme puhelimeen ja tarkistamme, mistä on kysymys. Laita siis puhelin äänettömälle tai lukkojen taakse. Kohta et enää edes muista, että jotain puuttuu.

Ryhtisi paranee

Ihmiset vääntäytyvät mitä kummallisimpiin ja keholle rankkoihin asentoihin keskittyessään puhelimeensa. Jatkuvat tekstailu huonossa asennossa voi aiheuttaa tai hankaloittaa entisestään esimerkiksi niska- ja selkäkipuja. Voit korjata tilanteen kiinnittämällä huomiota tekstailuasentoon. Ota hyvä ryhti ja tuo puhelin silmien tasolle, jottei sinun tarvitse venytellä niskaa nähdäksesi. Niin, tai jätä puhelin rauhaan vähäksi aikaa!

Olet turvallisempi kuski

Kuinka monta kertaa olet kuullut, että puhelinta ei tulisi käyttää ajaessa? Muistutuksista huolimatta liikenteessä tulee jatkuvasti vastaan kuskeja, joilla on puhelin korvallaan tai jotka tekstailevat ajon lomassa. Tekstailu lisää kolarin riskin 23-kertaiseksi.

Olet tarkkaavaisempi jalankulkija

Vaikka et itse olisi ratissa, tekstailu saattaa asettaa sinut tai sinua ympäröivät ympyröivät ihmiset vaaraan. Yksi kolmesta kokee keskittymisvaikeuksia kävellessään ja käyttäessään puhelinta samaan aikaan. Ja tiedätkö mitä? Tekstailu on kaikista vahingollisinta, sillä tekstaillessasi et välttämättä muista kiinnittää huomiota muuhun liikenteeseen. Kävelet todennäköisemmin päin punaisia tai unohdat vilkaista molempiin suuntiin ennen kuin ylität tien.

Olet parempi opiskelija tai työntekijä

Tekstailu voi vähentää luovuutta ja työnantajat arvostavat työntekijän kykyä luoviin ratkaisuihin. Lisäksi lyhytkin puhelimen vilkuilu lisää työntekijän tekemien virheiden määrää. Tekstailu on myös yhteydessä huonompiin opiskelusuorituksiin.

Nautit enemmän suosikkiharrastuksistasi

Googlen Bonita Stewart kertoo Huffington Postille, mitä tapahtui, kun hän erehtyi vilkaisemaan puhelintaan balettitunnin aikana.

– Minulla ei koskaan ollut tapana vilkuilla puhelinta tunnin aikana. Kerran kuitenkin otin puhelimen esiin ja se muistutti minua siitä, miten pyhä paikan pitäisi olla. Esimieheni lähetti minulle sähköpostia kesken harjoitusten. Sähköposti vetää sinut sisään ja siellä on aina jotain, joka vaatii vastausta. Lopputunnin ajan minun oli vaikeaa keskittyä. Se yksi sähköposti sai ajatukseni harhailemaan. En pystynyt elämään siinä hetkessä, enkä tuntenut oloani iloiseksi. Tajusin, että olin päästänyt teknologian tunkeutumaan pyhään paikkaani.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme