Mainos
Mainos

Ketkä ovat laatutietoisimpia vaatekaupoilla?

Juuri julkaistun tutkimuksen mukaan tekstiilien terveys- ja ympäristövaikutukset kiinnostavat kuluttajia. Eniten huomiota terveys- ja ympäristötekijöihin kiinnittävät varttuneemmat naiset.

Ympäristömerkittyjä tekstiilituotteita suositaan, koska ne mielletään hyviksi valinnoiksi niin ympäristön kuin käyttäjänkin kannalta. Tutkimuksen mukaan ympäristömerkinnät myös helpottavat päätöksentekoa.

Tutkimuksessa tiedusteltiin kuluttajien suhtautumista tekstiilituotteiden laadukkuuteen ja pitkäikäisyyteen, raaka-aineiden luonnonmukaisuuteen, tuotannossa käytettyjen kemikaalien turvallisuuteen, tuotannon eettisyyteen ja ympäristömerkkeihin.

Tutkimustulosten perusteella vaatekaupoille mentäessä kuluttajat kiinnittävät ensiksi huomiota tuotteen laatuun ja pitkäikäisyyteen. Toiseksi tärkeintä on, että tuote ei sisällä terveydelle haitallisia kemikaaleja. Kolmanneksi tärkeimpänä pidettiin sitä, että tuotteessa ei ole käytetty ympäristölle haitallisia kemikaaleja.

Naiset valistuneempia kuluttajia kuin miehet

Tutkimus osoittaa, että naiset pitävät tekstiilien ympäristö- ja terveysominaisuuksia tärkeämpinä kuin miehet. Laadun ja pitkäikäisyyden perään miehet ovat tasavahvasti naisten kanssa.

Tuloksista pisti lisäksi silmään, että vanhimmat ikäluokat kiinnittivät enemmän huomiota laatutekijöihin kuin nuoremmat.

Jotakin tekstiilialan tilanteesta kertoo se, että vain hyvin pieni osa vastaajista oli sitä mieltä, että tietoa tekstiilien terveys- ja ympäristövaikutuksista on tarjolla riittävästi.

Vastaajista reilusti yli puolet (62 %) piti ostotilanteessa ainakin melko tärkeänä sitä, että tekstiilituotteelle on myönnetty Joutsenmerkki tai EU-ympäristömerkki; 16 % piti tätä erittäin tärkeänä.

Vastaajista 15 % sanoi valitsevansa ympäristömerkityn tuotteen aina kun mahdollista; 51 % teki tämän ainakin silloin tällöin.

Tutkimukseen vastasi tuhat 16–74-vuotiasta suomalaista. YouGov Finland toteutti Joutsenmerkin ja EU-ympäristömerkin tilaaman tutkimuksen maalis-huhtikuun vaihteessa.

Lähde:Tutkimus

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme