Mainos
Mainos

Kiinteistönvälittäjien kysely paljastaa: Nämä asiat tekevät asunnostasi halutun

Asunnonvaihtajat etsivät nyt asuntoja, joihin kuuluu autopaikka ja parveke tai oma piha. Sauna puolestaan jakaa suomalaiset kahtia. Tulokset selviävät Huom!-ketjun kiinteistövälittäjilleen tekemästä kyselystä.

Asunnonvaihtajien uusille kodeilleen asettamat toiveet ovat hyvin samankaltaisia ympäri Suomea. Kautta maan arvostetaan eniten autopaikkaa ja parveketta tai omaa pihaa. Kriteerit asunnon varustelusta vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti eniten neliöiden tehokäytössä.

– Suomi tuntuu jakautuneen kahtia erityisesti saunavaatimuksissa. Kun muualla maassa etsitään saunallista kotia, pääkaupunkiseutulaiset haluavat nuo neliöt tehokkaampaan käyttöön muualla asunnossa, sanoo Huom!-ketjua Helsingissä ja Espoossa edustavan Suomen Asuntopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Jussi Karppinen.

Ostopäätökseen vaikuttavat kuitenkin eniten asunnon sijainti sekä tehdyt ja tulevat remontit. Alueellisia eroja on vain hieman; muusta Suomesta poiketen pääkaupunkiseudulla kunnon lisäksi katsotaan tarkasti myös asunnon pohjaratkaisua.

– Hyväkuntoiset, pienet, oikeanhintaiset asunnot hyvällä sijainnilla myyvät hyvin. Se osoittaa, että myös sijoittajat ovat nyt liikkeellä, Karppinen kertoo.

Ekologisuutta ei vaadita

Asunnon ekologisuus ei ole ainakaan vielä asunnonvaihtajien vaatimuksissa korkealla. Nyt etsitään hyvää taloyhtiötä, jonka talous- ja remonttitilanne on kunnossa. Kiristynyt taloustilanne on nostanut hinnan aiempaa tärkeämmäksi tekijäksi asuntokaupassa.

– Oikea hinnoittelu on todella tärkeässä roolissa varsinkin pääkaupunkiseudulla ja kaupoista päättäminen kestää entistä kauemmin. Tarjontaa kuitenkin on runsaasti, Karppinen sanoo.

Välittäjät raportoivat kaupanteon yleisesti hidastuneen, johon myös pankkien lainanannolla koetaan olevan merkittävä vaikutus. Asuntokaupan aallonpohjan uskotaan kuitenkin olevan jo takana.

– Kyselyn tulokset kertovat ketjussamme vallitsevasta hyvästä asenteesta ja tekemisen meiningistä. Nämä näkyvät myös tuloksessa: marraskuu oli vuoden paras myyntikuukautemme, vaikka alalla tilanne on haastava, sanoo Huom!-ketjun liiketoimintajohtaja Jukka Rantanen.

Huoneistomarkkinointi Oy toteutti kyselytutkimuksen kiinteistönvälittäjilleen syys–lokakuussa 2013. Kyselyyn vastasi yhteensä 98 Huom!-ketjun yrityksissä eri puolella Suomea työskentelevää välittäjää.


(MTV LIFESTYLE – KAIKU HELSINKI)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme