Mainos
Mainos

Kodin joulukalenteri: Ylös, ulos ja pihalle leikkimään!

Perinteisiä pihaleikkejä voi leikkiä myös talvella, kunhan huolehditaan riittävästä pukeutumisesta ja pysytään jatkuvasti liikkeessä. Kodin joulukalenterin kymmenennen luukun takaa avautuu perheen yhteinen reippailuhetki.

Jouluna tärkeää on myös yhdessäolo ja hauskinta tietysti etenkin perheen pienimpien mielestä on leikkiminen.

Maaliskuussa 2009 ilmestyneen tutkimuksen mukaan lapset eivät enää leiki tunnettuja pihaleikkejä, joten siirrä vanhaa perimätietoa eteenpäin lapsillesi ja näytä, miten ennen niin tunnettuja leikkejä leikittiin.

Mukaan kannattaa valita vain sellaisia leikkejä, joissa liikutaan paljon, sillä muuten kylmä voi yllättää. Jos leikkijät joutuvat odottamaan välillä vuoroaan tai putoavat pois pelistä, kehota heitä hyppelemään paikallaan tai leikkimään vaikkapa hippaa muita odotellessaan. Myös oikeaoppinen pukeutuminen pitää lämpimänä - luottakaa kerrospukeutumisen ja villavaatteiden voimaan.

1. Luistelupeili

Muistatko Peili-leikin lapsuudestasi? Sitä voi leikkiä myös luistimet jalassa, mikä tekee hommasta hieman haastavampaa - ja etenkin hikisempää.

Leikin kulku: Valitkaa joukostanne yksi, joka on leikin Peili. Vetäkää jäähän viiva luistimilla tai jos se ei onnistu, sopikaa jokin maamerkki sitä edustamaan. Muut pelaajat asettuvat viivan taakse ja Peili kääntyy selin muihin. Kun Peili on selin, muut pelaajat yrittävät liikkua häntä kohden. Jos Peili kääntyy katsomaan muita pelaajia, on muun porukan oltava liikkumatta. Jos Peili huomaa jonkun liikkuvan, täytyy tämän siirtyä takaisin aloitusviivan taakse. Voittaja on se, joka ensimmäiseksi ylettyy koskettamaan Peiliä, ennen kuin hän huutaa ääneen pelaajan nimen. Voittaja saa kunnian olla Peili seuraavalla kierroksella.

2. Polttopallo lumipalloilla

Polttopallo on hauska laji, jossa pääsee kunnolla liikkumaan. Jos et halua kokeilla tätä lumipalloilla, voitte leikkiä kesäiseen tapaan tavallisen, pehmeän pallon avulla. Lumipalloja heitellessä myös lumen laadulla on väliä, sillä liian kovat pallot tai niiden sisältä löytyvät kivet ovat vaarallisia.

Tarvitset: Pehmeän pallon tai pieniä, pehmeästä lumesta valmistettuja lumipalloja.

Leikin kulku: Valitkaa joukostanne yksi leikkijä heittovuoroon, ja tampatkaa lumeen ympyrä, jonka sisälle muut asettuvat. Pallonheittäjä yrittää osua muihin pelaajiin, jotka väistelevät palloja ympyrän sisällä pysyen. Jos heittäjä osuu pallollaan leikkijöihin, tai he astuvat ympyrän ulkopuolelle, myös heistä tulee pallon heittäjiä. Leikin voittaa se, joka on viimeisenä ympyrän sisällä.

3. Hippa

Tämä leikki on yksikertaisuudessaan nerokas talvileikki, sillä se on hauskaa, säännöt ovat helpot ja vauhti on melkoinen.

Leikin kulku: Yksi leikkijöistä on hippa, joka yrittää saada muita kiinni. Voitte soveltaa leikkiä sopimalla rajatun alueen, jonka ulkopuolelle ei saa juosta, tai muuttamalla liikkumistapaa. Esimerkiksi yhdellä jalalla pomppiessa perinneleikki on haastavampi.

4. Maa-meri-laiva

Leikin kulku: Sovitaan kolme aluetta, joista yksi on maa, yksi meri ja yksi laiva. Leikin johtaja huutaa kerrallaan yhden alueista, esimerkiksi "meri", jolloin kaikkien on juostava nopeasti kyseiselle alueelle. Pelistä tippuu, jos juoksee alueelle viimeisenä, tai on juossut väärään paikkaan.

Älä jätä putoajia leikin jälkeen seisomaan kylmään ilmaan, vaan ohjeista heitä leikkimään vaikka hippaa muita odotellessa.

5. Tervapata

Tervapata on yksi suosituimmista pihaleikeistä, eikä suotta. Muistuta leikkijöitä pysymään liikkeessä Kiertäjän kiertäessä kehää, jotta kylmä ei pääse yllättämään.

Tarvitset: Lyhyen kepin, joka on kuitenkin tarpeeksi suuri näkyäkseen lumessa.

Leikin kulku: Tampatkaa lumeen ympyrä ja jokaista leikkijää kohden oma puoliympyrä suuren ympyrän kehälle. Ympyrän keskelle tehdään pienempi ympyrä, tervapata.

Yksi leikkijöistä on Kiertäjä, muut asettuvat paikoilleen omiin puoliympyröihinsä. Kiertäjä lähtee kiertämään ympyrää tikku kädessään yrittäen pudottaa sen huomaamatta yhden leikkijän taakse. Se, jonka taakse hän tikun pudottaa, poimii sen maasta ja lähtee juoksemaan Kiertäjästä vastakkaiseen suuntaan piirin kehää. Leikkijät kilpailevat siitä, kumpi pääsee ensin tyhjälle paikalle. Mikäli Kiertäjä ehtii paikalle ensin, tulee paikkansa menettäneestä leikkijästä uusi Kiertäjä.

Tervapataan joutuu, jos ei huomaa tikkua, eikä ole lähtenyt juoksemaan ennen kuin Kiertäjä on ehtinyt kierroksensa loppuun. Tervapadasta pääsee pois yhdessä sovitun ajan kuluttua.

Hannele Järvelä/ MTV3

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme