Mainos
Mainos

Kohti kynnyksetöntä kaupunkia

Helsingin kaupungin rakennusvirasto kehittää laajaa liikuntaesteettömyysstrategiaa. Vuonna 2010 kaupungissa liikkuminen on helppoa, turvallista ja miellyttävää jokaiselle - lapsiperheet, vanhukset ja liikuntaesteiset mukaan lukien.

Ohjelma kohdistuu kaupungin vastuulla oleviin ja niihin liittyviin yksityisiin alueisiin sekä joukkoliikenteeseen. Tarkoituksena on luoda esteettömiä kulkureittejä ja alueita, jotka yhdessä muodostavat helppokulkuisen ja turvallisen ympäristön. Toteuduttuaan tämä merkitsee liikkumismahdollisuuksien huomattavaa tasa-arvoistumista.

Esteettömyys sinänsä koskettaa asumisen kaikkia tasoja kodin sisätilojen yksityiskohdista matalalattiabusseihin. Eräänä keskeisenä kohteena voidaan pitää esteetöntä asuinkorttelia, jota koskevaa tutkimustyötä on tehty erityisesti Arabianrannan uudella alueella. Johtoajatuksena on esteetön polku kotiovelta joukkoliikenteen pysäkille.

Esteettömyyden tärkeimpiä osatekijöitä on ympäristön houkuttelevuus ja viihtyisyys. Tätä korostaa myös Taideteollisen korkeakoulun keskeinen osuus suunnittelutyössä. Yksityiskohdista huomattavimpia ovat ulko-ovien käytettävyys ja lukitukset, joka suomalaisessa asuintalorakentamisessa on perinteisesti jätetty varsin vähälle huomiolle.

Esteettömiä reittejä vanhaankin keskustaan
Hyvä suunnittelu edesauttaa niin sanottua elinkaariasumista - oikein suunnitellussa asunnossa ja ympäristössä ihminen oi asua elämäntilanteiden muuttuessa huomattavasti pidempään. Ympäristö ei pakota muuttopäätökseen.

Helsingin pian sadan vuoden ikäistä kantakaupunkia ei ole mahdollista rakentaa uudelleen. Esteettömiä reittejä on kuitenkin kartoitettu jo parin vuoden ajan ja jo nyt kaupunkilaisella on mahdollista päästä mäkisestä Töölöstä ydinkeskustaan matalalattiaraitiovaunulla ja siellä kohtuullisen suojaisia reittejä minne hyvänsä. Katetut ulkotilat ovat lisääntymässä, samoin ympäri vuoden kuivat ja tasaiset jalkakäytävät.

Matalalattiaiset ajoneuvot ovat Helsingissä jo nyt arkipäivää. Yksi esteettömyysohjelman tavoitteita onkin muuttaa myös pysäkit niille sopiviksi, mikä edellyttää laitureiden korottamista.

Hyvää esimerkkiä esteettömyysajattelulle näyttävät suuret kauppakeskittymät niin keskustassa kuin kauempanakin. Syy on päivänselvä: mitä helpompaa liikkuminen on, sitä iloisemmin kassakoneet kilisevät.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme