Mainos
Mainos

Missä he ovat nyt: Muistatko olutmainoksista tutun Jeppe-koiran?

Sileäkarvainen kettuterrieri Oodi on ehkä Suomen tunnetuimpia koiria. Se näytteli Olvin olutmainoksissa Jeppeä 2000-luvun alussa.

Monet muistavat hauskat olutmainokset, joissa seikkaili pieni Jeppe-koira. Koira, oikealta nimeltään Oodi, päätyi rooliin eläinnäyttelijöiden kouluttaja Tuire Kaimion suosituksesta.

Tuotantoyhtiön ottaessa Kaimioon yhteyttä, hän tiesi heti, että rooliin on vain yksi oikea ehdokas. Energinen ja innokas tyttökoira Oodi löytyikin Kaimion kotoa.

Rooli oli Oodille helppo

Kaimion mukaan Oodi oli jo valmiiksi kokenut roolinäyttelijä. Mainoksen koirana toimiminen olikin todellinen luonnerooli sille.

– Oodi oli sellainen, että aina kun jotain innostavaa oli jossain, se saattoi olla kiinnostunut samasta kohteesta jopa puoli päivää. Se saattoi tuijottaa kiinnostavaa asiaa maanisesti ja hyppiä ja pomppia sen ympärillä. Koko sen roolin ulkopuolinen elämä oli ollut sitä, että sitä oli opetettu olla tekemättä näin, mutta roolissa se sai olla täysin oma innostunut itsensä, Kaimio kertoo.

– Joskus mietin, että silloin kun se liikkui itsekseen vapaana, niin tiesiköhän se, että koirat voivat juosta. Se aina vaan loikki ja pomppi. Se oli sille normaali etenemistapa, Kaimio jatkaa naurahtaen.

Oppi sanomaan "Olvi"

Olvin mainoksia katsoessa ei voi kuin ihailla Oodin roolisuoritusta. Sen piti osata monenlaisia asioita.

– Minun piti opettaa koira tuijottamaan ikkunasta, vaikka siellä ei ollut mitään. Opetin Oodia myös heiluttamaan häntää haluttuun suuntaan, Kaimio sanoo.

Opetin sen sanomaan myös ”Olvi”. Koiran vähäisen ääntelyn kautta sain sen sanomaan kaksi tavua ”ou” ja ”ii”, jonka jälkeen sen tuli toistaa ne peräkkäin. Ääni lisättiin jälkikäteen, mutta koiran suu teki oikean liikkeen, Kaimio jatkaa.

Oodi rakasti työtään

Oodi oli Kaimion mukaan innostunut kaikenlaisesta tekemisestä, mutta varsinkin sellaisesta, mihin liittyi tennispallo jollain tavalla.

Koira oli koulutettu positiivisella vahvisteella, eli se sai aina kokeilla, mitä kannattaa tehdä, eikä väärin tekemisestä rangaistu tai palkittu.

Oodi kuoli kunnioitettavassa koiran iässä

Oodi oli melkein 14, kun se näytteli viimeiset roolinsa Olvin ”Hjördis”-mainoksissa. Kaimion mukaan harva saa kaatua yhtä vahvasti saappaat jalassa kuin Oodi, eli elää täysillä loppuun asti.

– Oodi oli loppuun asti sen näköinen, että siitä ei voinut mitenkään arvata, että se oli niin vanha, Kaimio sanoo.

Muutama viikko viimeisten kuvausten jälkeen Oodi sai henkitorven kollapsin. Se ei saanut kunnolla henkeä, ja siksi se piti lopettaa. 

Aito kiinnostus opetukseen

Kaimio arvelee, että juuri koiran innostuneisuus vetosi ihmisiin.

– Kun eläimille opettaa asioita vain temppuna, niin se ei näytä samalta kuin se, että tunne ja olemus on mukana. Oodin kohdalla nämä asiat välittyvät mainoksista. Se oli aidosti kiinnostunut opetetuista asioista. Olihan se hassu koira koko tyyppi. Kertakaikkisen hassu, Kaimio muistelee.

Oodi teki pitkän uran myös pelastusetsintäkoirana vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot