Mainos
Mainos

Mitä kuluttajat asunnoissa arvostavat?

Asuntokauppa käy nyt monin paikoin kuumempana kuin koskaan aikaisemmin. Voisi helposti luulla, että melkein minkälaiset asunnot hyvänsä menevät kaupaksi - ja lähes mihin hintaan tahansa.

Näin ei kuitenkaan ole. Markkinatutkimusten ja -kokemusten mukaan asuntojen ostajat ovat tulleet entistä vaativammiksi. Yksi maan johtavia asiantuntijoita asunnonostajien toiveiden ja vaatimusten suhteen on Vaasan yliopiston markkinoinnin professori Pirjo Laaksonen, joka on puhunut nykyisestä megatrendistä minäkeskeisyydestä. Kuinka se käytännössä näkyy asuntomarkkinoilla?

- Etsitään mahdollisuuksia luoda yksilöllinen leima omaan asumiseen. Ääritapauksissa se tarkoittaa vaikkapa sitä, että tehdään asunto vanhaan tehdaskiinteistöön tai muutetaan maaseudulle - haetaan rajuja yksilöllisiä ratkaisuja ja irtiottoja perinteisestä asumistavasta. Se voi toteutua myös asunnon sisäisillä ratkaisuilla.

- Yksilöllisyys käsitetään helposti tarkoittamaan samaa kuin edelläkävijät ja trendintekijät. Se ei kuitenkaan ole välttämättä sitä, vaan yhtä hyvin yksilöllisyys voi tarkoittaa sitä, että arvostaa perinteistä suomalaista punaista tupaa ja perunamaata.
- Perinteisten segmentointikriteerien - ikä, sukupuoli, perheen koko ja esimerkiksi ammattiin perustuva sosiaaliluokka - selitysvoima kuluttajien valintoihin ei välttämättä ole enää nykyisin kovin pätevä. Kaksi samankokoista perhettä voi etsiä hyvinkin erilaisia asumisratkaisuja. Ja siinä onkin haaste - että se tila olisi kuitenkin aina mielekkäästi käytössä.

Myös Future Home Instituten johtaja Kimmo Rönkä toteaa perinteisten jaottelutyyppien ennustearvon heikentyneen asuntomarkkinoilla:

- Segmentointi ei ole välttämättä oikea tai lopullinen tie. Kun ajatellaan vaikkapa ikäihmisiä tai vanhempia ikäluokkia, ratkaiseva tekijä suhteessa elämäntapaan ei ole ikä vaan joku muu tekijä. Tulevaisuuden senioriasuminen on enemmän elämäntapapohjaista kuin nykyään.

Mutta pystyvätkö kuluttajat todellisuudessa ilmaisemaan sitä, mitä haluavat?

- Jotkut kuluttajat ovat tietysti miettineet enemmän näitä asioita ja pystyvät ilmaisemaan itseään paremmin, Mutta pitää myös osata aika hyvin lukea sitä, mitä siellä sanojen takana on - ja se ei aina ole kovin selvää. Jos me laitamme kuluttajille valmiiksi strukturoidun "raksi ruutuun" -lomakkeen, saatamme eksyä.

- Kuluttajien asumistarpeiden selvittäminen muodostaa meille tutkijoillekin aikamoisen haasteen, varsinkin kun tieto olisi kyettävä vielä jalostamaan sellaiseksi, että siitä olisi käytännössä apua asunnon suunnittelutyössä, Laaksonen vastaa.

(JKA 22.2.2004)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme