Mainos
Mainos

Monica kyllästyi rautakaupan miehiseen mainontaan – otti ohjat omiin käsiinsä

Ruotsalaisnainen haluaa omalla esimerkillään torjua rakentamiseen liittyviä stereotypioita. Myös naiset voivat rakentaa! 

Gynekologina ja synnytyslääkärinä työskentelevä Monica Krantz, 41, harrastaa vapaa-aikanaan rakentamista, ja hän lukee mielellään aiheeseen liittyviä mainoksia ja uutiskirjeitä. Yksi asia näissä mainoksissa on kuitenkin häirinnyt naista jo pitkään – miehisyys.

Asiasta ärsyyntynyt nainen päätti puuttua asiaan ja julkaisi itsestään kuvan erään ruotsalaisen Hornbach-rautakaupan Facebook-sivuille puhuttelevan tekstin kera.

– Ole hyvä Hornbach, tässä on kuva naisesta, joka rakentaa. Vapaasti käytettäväksi mainoksiin, jotka puutarhaa ja sisustusta lukuun ottamatta sisältävät lähes kaavamaisesti vain likaisia ja parrakkaita miehiä. Odotan tulevaa postia. Tervetuloa vuosi 2017, nainen kirjoittaa.

Naisen päivitys on kerännyt runsaasti kannatusta, ja useat kuvaan kommentoineet kertovat huomanneensa saman ilmiön. Aina löytyy kuitenkin myös niitä, joita asian ajaminen ei miellytä. 

Kuva on herättänyt tunteita laidasta laitaan

Nainen kertoo aiemmin suhtautuneensa näihin stereotyyppisiin mainoksiin lähinnä huumorilla, mutta oman rakennusprojektinsa aloitettuaan hän päätti puuttua asiaan. Nainen kertoo julkaisseensa kuvan lähinnä vitsinä, ja tästä syystä hän kertookin olevansa hämmentynyt siitä, kuinka paljon vihaisia ja provosoituneita kommentteja hän on julkaisun myötä saanut.

Eräs mieskommentoija mainitsi, ettei ole koskaan nähnyt naisen rakentavan mitään suurta, ja tästä johtuen ihmisten olisikin aika hyväksyä asian todellinen laita. 

– Ehkä naisten tulisi olla hieman vahvempia, jotta he eivät joutuisi uhreiksi koko ajan, eräs toinen kommentoija toteaa.

Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä

Nainen itse mainitsee, että maailmasta tulee aina löytymään idiootteja, eikä hän aio käyttää kommentteihin yhtään energiaa. Sen lisäksi, että kuva on herättänyt vilkasta väittelyä niin puolesta kuin vastaan, se sai myös rautakaupan ottamaan asiaan kantaa. 

Hornbach vastasi Krantzin viestiin kehumalla naisen kuvaa energiseksi ja asiantuntevaksi, ja samalla yritys pahoitteli markkinoinnin miesvaltaista maailmaa. He kertoivat markkinointiin käytettävien kuvien tulevan suoraan Saksasta, eivätkä he kertomansa mukaan itse pysty vaikuttamaan markkinointinsa sisältöön.

– Pyrimme vaikuttamaan niihin kuitenkin pitkällä aikavälillä ja välitämme heille ruotsalaista lähestymistapaa. Aina on jotain tekemistä, vastauksessa kerrotaan.

Lähde: Expressen 

***


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme