Mainos
Mainos

Näin kesä vaikuttaa uneesi: 5 vinkkiä joilla nukut paremmin

Kesä on nyt täällä niin hyvässä kuin pahassakin. Vaikka auringonpaisteesta, valosta ja lämpimistä säistä nauttiikin päivisin, saattavat samat asiat saada sinut vaikeuksiin öisin. Kesä vaikuttaa uneen monella tavalla, ja monella unirytmi meneekin kesällä täysin sekaisin.

Lue miten kesä vaikuttaa uneen – ja nuku hyvin!

1. Lämpötila

Lämpötilan noustessa ulkona myös uni pääsee usein kärsimään, sillä ihminen nukkuu todistetusti parhaiten viileässä. Pidä siis huoli että huoneen lämpötila on sopiva mennessäsi nukkumaan. Hanki kesäksi kevyempi peitto, tai nuku pelkän pussilakanan alla. Pidä myös huoli, että makuuhuoneessasi on kunnolliset pimennysverhot, jolloin auringonvalo ei pääse lämmittämään huonetta entisestään. Avaa makuuhuoneen ikkuna hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa, jotta huone ehtii tuulettua kunnolla. Harkitse myös satsaamista tuulettimeen, tai ilmastointijärjestelmään.

2. Valo

Suomen kesän valoisat yöt pilaavat monelta yöunet. Hanki makuuhuoneeseesi kesäksi laadukkaat pimennysverhot, jotka pitävät huolen siitä ettei auringonvalo pääsee tunkeutumaan makuuhuoneeseesi. Valoisat yöt sekoittavat helposti unirytmin, sillä ihmiset tuntevat valoisuuden takia itsensä helposti pirteäksi iltaisin, kun olisi jo aika mennä nukkumaan. Pyri kuitenkin pitämään unirytmisi säännöllisenä kesälläkin, sillä unirytmin joutuminen retuperälle kolmeksi kuukaudeksi ei tee hyvää terveydellesi.

3. Meteli

Ulkoa kantautuva meteli naapureiden illanvietosta saa sinut helposti pysymään hereillä yön pikkutunneille saakka. Jos haluat vaimentaa ulkoa kuuluvan metelin, mutta kuitenkin pitää ikkunan auki pitääksesi makuuhuoneesi ilman raikkaana, ainoa keino hiljaisuuden takaamiseksi on hankkia itsellesi korvatulpat.

4. Loma

Lomalla valvotaan usein myöhään ja vastaavasti nukutaan pidempään aamuisin. Lomalla unirytmi meneekin helposti sekaisin, ja lomalta kotiin palatessa nukahtaminen ja herääminen normaaleihin kellonaikoihin voi olla hankalaa. Lomasi viimeisinä päivinä onkin fiksua alkaa totuttaa kehoasi takaisin normaaliin unirytmiin. Muutamia päiviä ennen loman loppumista mene nukkumaan ja herää kahden tunnin sisällä normaalista nukahtamis- ja heräämisajoistasi, näin palaaminen arkeen sujuu sulavammin.

5. Allergiat

Allergiaoireet voivat vaikuttaa uneen dramaattisesti. Kesän aikana liikkeellä on paljon allergisoivia elementtejä, sillä kevätkesällä allergiaoireita aiheuttavat lehtipuut, kuten koivu, keskikesällä heinäkasvit ja loppukesällä pujo. Suomalaisista kaikkiaan noin 20 prosenttia on siitepölyallergisia. Oireisiin voi saada apua hankkimalla asuntoon ilmanpuhdistimen, tai asentamalla ikkunoihin siitepölysuodattimet. Vakavasti allergisen kannattaa vaihtaa myös lakanat säännöllisesti muutaman viikon välein, jottei niihin pääse kerääntymään pölyä, joka voi pahentaa allergiaoireita entisestään.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot