Mainos
Mainos

Näin kuluttajaa narutetaan - sorrutko sinä näihin vedätyksiin?

Miksi ihmiset sortuvat heräteostoksiin? Mikä saa tarttumaan tarjouksiin, jotka eivät kestä lähempää tarkastelua? Psyblog-blogi kokosi 10 psykologista konstia, joiden avulla myyjät saavat meidät houkuteltua ostamaan.

1. Status quo -harha

Ihmiset pitävät tutusta ja turvallisesta. Tapaamme valita tuttua ja turvallista silloinkin, kun parempia vaihtoehtoja olisi tarjolla.

Vaihtaminen on vaikeaa, koska se vaatii enemmän vaivannäköä. Haluamme myös välttää ostopäätöksen katumisen, ja niinpä turvaamme tuttuun tuotteeseen.

2. Ostamisen jälkeinen rationalisointi

Haluamme ajatella tehneemme hyvän hankinnan, joten vakuutamme itse itsemme ostopäätöksen oikeellisuudesta. Monet kieltäytyvät uskomasta tehneensä virhehankinnan, etenkin isojen ostosten kohdalla.

Myyjät voivat siis tarjota esimerkiksi mahdollisuutta saada rahat takaisin ja perua kauppa. Emme peru, koska silloin myöntäisimme itsellemme tehneemme virheen.

3. Suhteellisuusansa

Ajattelemme hintoja suhteellisina, ja myyjät tietävät tämän. Siksi suositushinnat on asetettu korkealle, jotta niistä on sitten varaa alentaa.

Myös jotkut ravintola-annokset voivat olla ylihinnoiteltuja vain saadakseen ruokalistan muut vaihotoehdot näyttämään verrattain edullisilta.

Suhteellisuusansalta voit välttyä vertaamalla hintoja, myös toisiin tuotteisiin. Saisitko kalliin ravintolakäynnin hinnalla esimerkiksi uuden vaatteen?

4. Omistajuusvaikutus

Kun omistamme jotain, se saa myös tunnearvoa. Siksi myydessämme tavaroitamme asetamme hinnat helposti liian korkeiksi. Kirpputorilla kaupataan käytettyjä farkkuja kalliilla siksi, että ne olivat joskus jonkun lempihousut.

Omistajuusvaikutus toimii myös toisin päin. Olemme valmiit maksamaan ylihintaa, jos alitajuisesti koemme jonkin asian jo omaksemme. Näin käy helposti esimerkiksi tehtyämme tarjouksen tuotteesta nettihuutokaupassa.

5. Nykyisyyden harha

Haluamme saada asiat heti ja helpolla, ja vaivannäkö saa odottaa. Sen takia vaikkapa kännykkäkauppiaiden "osta heti, maksa myöhemmin" -tarjoukset tuntuvat houkuttelevilta.

Nykyisyyden harhalta vältyt, kun yrität katsella itseäsi tulevaisuudessa. Olisitko tyytyväinen ostopäätökseesi edelleen jonkin ajan kuluttua, kun laskut tulevat maksettaviksi? Jos et, jätä tarjous kauppaan.

6. Menettämisen pelko

Ihmiset tuppaavat myymään omistamiaan asioita niiden hinnan noustessa, ja tarrautuvan niihin kiinni hintojen laskiessa. Tämä johtuu halusta välttää menetyksiä.

7. Tuttuuden harha

Mainokset toimivat, sillä ne luovat harhan tuttuudesta ja tekevät tuotteen tunnetuksi. Ostamme mieluummin tuotteen jonka tunnemme, kuin paremman mutta tuntemattomamman vaihtoehdon.

Älä sorru mainoksiin, vaan tee ostopäätös oikeista syistä.

8. Ruusuinen menneisyys

Näemme menneet päätöksemme usein ruusuisten lasien läpi, parempina kuin mitä ne todellisuudessa olivat. Niinpä toistamme samat virhehankinnat helposti yhä uudestaan ja uudestaan.

9. Ilmainen!

Ilmainen on mainostajien ja myyjien taikasana, jonka avulla asiakas saadaan ostamaan melkein mitä vain. Ilmaisten kylkiäisten toivossa tartumme huonoihinkin tarjouksiin.

10. Pidättyväisyysharha

Luulemme osaavamme hillitä ostohimomme, vaikka todellisuudessa emme osaa pidättäytyä myyjien houkutuksista. Olemme alttiimpia ostamaan kuin luulemmekaan.

Älä siis saata itseäsi kiusaukseen. Tutkimusten mukaan paras tapa välttää heräteostoksia on yksinkertaisesti olla menemättä kauppoihin niin usein.

Lähde: Psyblog

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot