Mainos
Mainos

Näin laitat aineenvaihdunnan lentoon aamuisin

Aineenvaihduntaan vaikuttaa moni seikka, kuten ikä, paino ja perintötekijät. Aamurutiineilla on myös merkitystä aineenvaihduntaan silloin, jos haluaa pudottaa painoa.

Jos haaveilet painon pudottamisesta, kannattaa aamuisin noudattaa hyväksi havaittuja neuvoja aineenvaihdunnan edistämiseksi. Omalla toiminnalla aineenvaihdunnan voi nimittäin joko sytyttää tai sammuttaa.

Syö aikainen aamiainen

Aamu ilman aamiaista on yksi huonompia yhtälöitä silloin, kun päämääränä on painon pudottaminen. Aineenvaihdunta hidastuu, kun ihminen ei saa ravintoa ja aivot viestittävät muuta kehoa pitämään kiinni jäljellä olevasta rasvasta eli juuri siitä, mistä laihduttaja haluaa päästä eroon. Aamupala pitäisikin syödä noin tunnin sisällä heräämisestä, sillä silloin ravinto muuttuu energiaksi. Kupillinen kahvia ei riitä vaan ihanne olisi proteiinipitoinen, alle 350 kalorin aamupala. Päivän aikana on myös tärkeää syödä tasaisesti ja välttää verensokerin heittelyt.

Liiku!

Aineenvaihdunnan kannalta aamuliikunta on tehokasta ja polttaa enemmän kaloreita kuin urheilu muina vuorokauden aikoina. Kannattaa suosia sykkeen nostavaa intervalliharjoittelua, koska sillä on kyky polttaa kaloreita pitkään liikuntasuorituksen jälkeenkin.

Nosta rautaa

Lihasten kasvattaminen on aineenvaihdunnan kannalta oleellista. On tutkittu, että kasvattamalla lihasmassaa muutamasta kilosta neljään, voi nopeuttaa kaloreiden palamista. Venyttelyn lisääminen lihaskuntoharjoitteluun on myös hyvä ottaa rutiiniksi, kun haluaa tehostaa omaa aineenvaihduntaa.

Lähde: Health Magazine

Kuva: Shutterstock

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme