Mainos
Mainos

Näin valitset oikean kokoisen polkupyörän

Polkupyöriä on olemassa monen kokoisia ja mallisia. Sopivan kokoisen pyörän tunnistaa siitä, että se tuntuu hyvältä. Yksi tärkeimmistä pyörän valintaan liittyvistä mitoista on rungon koko.

Ei ole yhdentekevä, millaisella polkupyörällä polkee. Pahimmillaan väärän kokoisella pyörällä matkaaminen saa polvet ja selän särkemään, ja innon laantumaan.

Yksi tärkeimmistä asioista pyörää valittaessa on rungon oikea koko. Polkupyörän rungon koko vaikuttaa pyörän hallittavuuteen sekä ajomukavuuteen ja -asentoon.

Oikea koko valitaan yleensä pyöräilijän pituuden ja kehon mittasuhteiden mukaan. Koska mitat ovat yksilöllisiä, ei tarkkoja ohjeita voi antaa. Näillä ohjeilla olet polkaisun verran lähempänä täydellisä pyörää.

Oikean kokoinen pyörä

Pyörän oikeaan mitoitukseen vaikuttavat rungon pituus ja rungon korkeus.

Rungon pituudella tarkoitetaan olemassa olevan tai kuvitellun yläputken mittaa satulaputkesta emäputkeen. Emäputki on rungon etumaisin putki.

Rungon korkeudella tarkoitetaan pysty/satulaputken mitoitusta.

"Haaramittasääntö"

Haaramittasäännön avulla päästään jo alkuun pyörän koon valinnassa.

Tällöin ”tavallisessa” polkupyörässä tulisi jäädä noin 5 cm (naisilla kuvitellun) yläputken ja nivushaaran väliin. Maastopyörässä väliin olisi hyvä jäädä noin 10 cm.

Runkoa voi säätää sopivammaksi istuimen ja ohjainkannattimien säädöillä.

Säädä satulalla, testaa jaloilla

Aloita pyörän säätäminen satulan korkeudesta.

Sopivan kokoisessa rungossa satulan korkeus on lähellä oikeaa, kun molempien jalkojen varpaat osuvat nilkat ojennettuina juuri ja juuri maahan. Älä säikähdä vaikka asento tuntuisi omituiselta, sillä pyöräillessä jalka oikeasti ojentuu melkein suoraksi polkimen ollessa ala-asennossa.

Toinen tapa testata korkeutta on istumalla satulassa tasaisesti. Laita molemmat kantapäät polkimille. Poljinkammen ala-asennossa polven pitäisi mennä suoraksi ja taaksepäin poljettaessa lantio ei saa liikkua.

"Nyrkkisääntö"

Kun satulan oikea korkeus on löytynyt, tarkistetaan onko runko sopivan kokoinen.

Laskeutuvalla vaakaputkella varustetuissa pyörissä, kuten maastopyörissä, satulakorkeus on kohdallaan, kun kaksi nyrkkiä peittää satulatolpan. Muuten riittää yksi nyrkki.

Hienosäädä

Sopivan koon löydyttyä hienosäädetään satulaa. Satulan pitää sivusta katsottuna olla lähes vaakasuorassa, älä siis nosta tai laske sitä kuin asteen tai pari.

Jos satulan nokka on liian pystyssä, ajaja liukuu taakse ja istuu vain yhdessä kohdassa satulaa. Jos nokka puolestaan on liian alhaalla, takapuoli liukuu väkisinkin eteen, jolloin ylävartalo väsyy ilmiötä vastustaessa.

Satulaa voi säätää myös pituussuunnassa. Kun poljinkammet ovat vaakasuorassa ja etummaisen jalan polvilumpion ja poljinakselin kautta piirretty jana on pystysuorassa, on satula kohdallaan.

Kun satula on kohdillaan, älä koske enää säätöihin.

Ajoasento

Kun koko on osunut oikeaan ja satula on oikealla paikalla, on aika kokeilla ajoasentoa.

Ajoasento saadaan mieleiseksi ohjaustankoa säätämällä. Jos ohjaustanko tuntuu olevan kaukana, lyhennä ohjaustangon kannatin lyhyempään tai korota kannatinta.

Älä koske enää satulan säätöihin!

Lähteitä: Fillari-lehti.fi, Tunturi,

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme