Mainos
Mainos

Naiset ja viini - yhä yleisempi yhdistelmä myös bisneksessä

Naiskuluttajia tarvitaan taas hätiin, sillä viinin tuotanto maailmalla kasvaa huomattavasti kulutusta nopeammin. Vielä muutama vuosikymmen sitten viinitietous ja -harrastus, enologia, oli yksinomaan miehinen laji.

Tänä vuonna maailman suurimmilla viinimessuilla Ranskan Bordeauxssa saattoi kuitenkin jo törmätä ranskalaiseen viinitilan omistajattareen, joka keskusteli antaumuksella viinien ominaispiirteistä tyylikkääseen jakkupukuun pukeutuneen naisostajan kanssa. Muutama vuosi sitten näky olisi ollut aivan mahdoton.

Viisipäiväiset Vinexpo-messut kokosivat kesäkuun lopussa Bordeauxhon lähes 50 000 viinialan ammattilaista. Naiset ovat joutuneet kamppailemaan saavuttaakseen nykyisen asemansa viinintuntijoina. Eipä tarvitse mennä kovinkaan monta vuotta taaksepäin, kun naisia ei edes päästetty Bordeauxn viinikellareihin.

Ennakkoluulojen kaatajina ovat toimineet sellaiset kuuluisien viinitilojen emännät kuten Corinne Mentzelopoulos (Chateau Margaux) tai Philippine de Rothschild (Mouton-Rothschild).

- Minäkin uskoin nuorena sen, mitä minulle oli kerrottu, että viini on tiukasti vain miesten alaa, kertoi Francoise de Wilde.

Hän otti hoitaakseen perheensä viinitilan Saint-Emilionin alueella vuonna 1976 sen jälkeen kun hänen vanhempi veljensä oli kieltäytynyt tehtävästä. Kalifornialainen viininvalmistaja Gina Gallo nostaa esille naisten merkityksen päätöksentekijöinä. Gallo-yhtiö on kalifornialaisten viinien suurin tuottaja. Tavanomaisten viininmaistajaisten sijaan Gallo järjesteli messuilla naisille viiniaiheisia seminaareja.

Naisten panos on nykyään viinialallekin tärkeä, sillä markkinatutkimusten mukaan 70 prosentilla kuluttajista on vaikeuksia valita oikea viini. Toisaalta taas naiset päättävät lähes yksinomaan siitä, mitä perheessä syödään, joten heidän vaikutusvaltaansa voitaisiin hyödyntää juomapuolellakin.

Viinipulloja

Naiset ovat myös potentiaalinen asiakasryhmä niissä maissa, joissa viini on vielä uusi ja moderni juoma. Esimerkiksi Japanissa viini nähdään viskin, konjakin ja saken feminiinisenä vaihtoehtona. Ajan henkeä kuvastaa sekin, että Britanniassa naiset juovat enemmän viiniä kuin miehet. Britanniassa 80 prosenttia viinistä myydään supermarketeissa, ja kaikkihan tietävät, että marketostokset ovat naisten harteilla.

(MTV3-STT-AFP)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme