Mainos
Mainos

Nuoruuden palvonnasta vapauttavaan aikuisuuteen

Maamme suuret ikäluokat eli nykyiset 45-55 -vuotiaat ovat siirtyneet nuoruuden palvonnasta vapauttavaan aikuisuuteen. - He kokevat ikääntymisen positiiviseksi ja ihmeelliseksi, uudeksi elämänvaiheeksi, kertoi viestintäpsykologi Mirka Parkkinen yli 45-vuotiaiden suomalaisten arvoja ja asenteita selvittäneen tutkimuksen julkistamistilaisuudessa keskiviikkona Helsingissä. - Ikääntyvät haluavat myös pitää huolta itsestään ja siksi he ovat kiinnostuneita muun muassa terveyttä edistävistä elintarvikkeista, totesi Parkkinen.

Tutkimuksessa ilmeni, että suurten ikäluokkien suosimat funktionaaliset elintarvikkeet ovat ksylitol -tuotteet sekä Gefilus-piimä, jota nautti 45-vuotiaista noin joka kolmas ja yli 70-vuotiaista jopa puolet. Vähiten tutuiksi funktionaalisiksi elintarvikkeiksi paljastuivat maitohapoilla terästetyt majoneesisalaatit, Balanssi-tuotteet sekä Fundo viilijuoma. Benecol-margariinilla kolesteroliaan puolestaan yrittivät alentaa noin joka kymmenes 45-vuotiaista ja tämä stanoliesteriä sisältä margariini oli tuttu viidennekselle yli 65-vuotiaista tutkittavista.

Naisille käy kala ja valkoviini, miehille maistuu pihvi oluen kera

Kun tutkimuksessa selvitettiin minkälaisia nautintoja keski-ikäiset haluavat lautaselleen ja lasiinsa, niin havaittiin selkeä sukupuolten kahtiajakauma. - Miehet osoittautuivat puhdasoppisiksi lihansyöjiksi, huomautti Parkkinen. Miehet listasivatkin lempiruuikseen pihvit, lihapullat ja läskisoosin, makkaraa tietenkään unohtamatta. Naiset suosivat valinnoissaan kalaa, lihaa ja myös kasvisruokia. - Nuorimmilla tutkittavilla oli modernimmat lempiruuat kuin vanhemmalla väestöllä, jotka suosivat perinneruokia, kuten läskisoosia ja karjalanpaistia, kertoi Parkkinen.

Suurten ikäluokkien suosikkijuoma oli vesi ja hyvänä kakkosena tuli olut. - Juomien kärkilista oli erilainen miehillä ja naisilla, huomautti Parkkinen. Kaikista tutkittavista naisista 30 prosenttia kertoi pitävänsä vedestä, 17 prosenttia maidosta ja 7 prosenttia valkoviinistä. Miehistä puolestaan maidon nimesi suosikikseen 21 prosenttia, oluen 17 prosenttia ja veden 14 prosenttia.

Vahvat ja vanhat merkit tuttuja

Tutkimukseen osallistuneilta selvitettiin myös tuotetietoutta ja brandejä 52 eri tuoteryhmässä. Tutkittavilta kysyttiin esimerkiksi mikä merkki tulee ensimmäisenä mieleen sanasta jäätelö. Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että elintarvikealaamme hallitsevat vahvat valmistajat, jotka rakentavat merkkiään pitkäjänteisesti ja ammattimaisesti. Valio nousi ykkösmerkiksi jäätelöissä, jogurteissa, juustoissa sekä tuoremehuissa. Fazer puolestaan leimautui ykkösmerkiksi, kun kyseessä olivat suklaa, makeiset, keksit ja leivät. Kahvimaailmaa hallitsi ylivoimaisesti Paulig ja valmisruokien ykkösmerkkinä pidettiin Saarioista. Makkaroiden ja leikkeleiden osalta taistelua käytiin HK:n ja Atrian välillä.

ET-lehden teettämään "Suuri Valinta 2000: Hemmottelun sukupolvi" -tutkimukseen osallistui reilut 500 yli 45 -vuotiasta henkilöä ympäri Suomea. Lisäksi tuotetietoutta mittaavaan osioon haastateltiin puhelimitse 1 426 osallistujaa. (Finfood)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme