Mainos
Mainos

Ohrasuurimoiden käyttö

Mihin voisin käyttää ohrasuurimoita leivonnassa ja ruuanlaitossa? Ajattelin kokeilla maksalaatikkoreseptiäsi, johon niitä tulee, vaan en keksi mitä muuta käyttöä näille ohrasuurimoille voisi olla. Jäät pian kaappiin vanhenemaan. T: Mira

Hei Mira!

Ohrasuurimoille löytyy monenlaista käyttöä, siitä saa vatsaa täyttävää ruokaa terveellisesti ja edullisesti. Ohraa voi käyttää sellaisenaan keitettynä lisäkkeeksi. Sitä kannattaa kerralla keittää reilusti. Tuota keitettyä ohrajyvää voi sitten lisätä esim. sämpylä- tai leipätaikinoihin, salaatteihin, viilin tai jogurtin tai piimän ja marjojen sekaan (ks. jyväpommi ohje). Sitten ohraa voi käyttää kuten riisiä eli risotoista tuleekin näin terveellisempiä ja maukkaampia ohrattoja. Liitteenä muutama esimerkki.

Jyväpommi

  • 1:lle
  • n. 1 dl keitettyjä ohra- tai ruissuurimoita
  • 2-3 dl rasvatonta jogurttia tai piimää
  • 1-2 dl mansikoita, mustikoita, vadelmia
  • tai 1 dl marjasurvosta
  • 2 rkl sokeria, hunajaa tms.

Sekoita kaikki ainekset keskenään. Nauti! Voi kokeilla myös hedelmäpaloja marjojen tilalle.

Lohiohratto

  • n. 4:lle
  • - 1-2 rkl öljyä
  • - 1-2 sipulia
  • - 1½ dl (esikypsytettyjä) kokonaisia ohrasuurimoita
  • tai
  • - 2½ dl riisi- ja ohrasuurimoita
  • - n. 8 dl vettä
  • - 1 kalaliemikuutio
  • - ½ tl sitruunapippuria
  • - n. 300 g (kirjo)lohta suikaleina
  • - 200 g kasvissuikaleita (1 pss pakaste)
  • - 1 rkl tilliä

Kuumenna öljy padassa. Ruskista siinä sipulisilppu, esikypsytetyt ohrasuurimot, vesi ja mausteet. Kun vesi on kiehahtanut, anna kiehua 30 minuuttia. Lisää lohisuikaleet, pakastekasvissuikaleet ja tarvittaessa hieman vettä. Anna kiehahtaa uudelleen. Noin 5 minuutin kuluttua, kun kala on kypsää, ruoka on valmista. Mausta ja koristele tillillä.

Terveellinen jyväsalaatti

  • 4-6:lle
  • - n. 2½ dl keitettyjä rikottuja ruis- tai ohrasuurimoita (n. 200 g)
  • - 1 kpl ruukkusalaattia suikaleina
  • - n. 200 g purjosipulia suikaleina
  • - (n. 200 g varsiselleriä suikaleina)
  • - 1 punainen paprika kuutioina (n. 200 g)
  • - pieni pala chilipaprikaa hienonnettuna
  • - n. 200 g rasvatonta raejuustoa (1 tlk)
  • - n. 200 g ananaspaloja liemineen (1 tlk)
  • Lisäksi: valmista kevyt salaatinkastiketta (esim. yrtti)

Keitä ruis- tai ohrasuurimot pakkauksen ohjeen mukaan väljässä vedessä ( 1dl:sta tulee n. 2½ dl). Huuhdo kylmällä vedellä ja valuta lävikössä. Pilko ja sekoita kaikki salaatin ainekset. Sekoita valmis kastike halutessasi salattiin tai tarjoile erikseen. Sopii alkusalaatiksi tai pääruuan lisäkkeeksi.

Vinkki: Keitä suurimoita kerralla reilumpi määrä ja käytä kypsiä suurimoita esim. leivontaan tai viilin / jogurtin kanssa (myslin tapaan).

Piparintuoksuista joulun odotusta!

Terveisin, Arja Savela

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme