Mainos
Mainos

Oikea sänky, terveempi selkä

Mitä yhteistä on hyvillä unenlahjoilla ja terveellä selällä? Huono patja tuntuu pahalta ruumiissa ja vaikuttaa myös unenlaatuun. Panosta kunnolliseen nukkuma-alustaan ja unohda väsyneisyyden aiheuttama stressi ja ärsyyntyneisyys.

Suurin osa ihmisistä kokee jonkinlaista selkäkipua eläessään. Onneksi selkäkivut kaikkoavat yleensä säännöllisellä liikunnalla sekä asennon parantamisella töissä ja arjen pyörteissä.

Tehokkaimpia tapoja ehkäistä ja helpottaa selkäsärkyjä on myös oikeanlaisen pedin valinta. Tutustu vinkkeihin siitä, miten valitset paremman nukkumasijan ja hyvästelet unettomat yöt.

Henkilökohtaista tukea

Sänkyostoksilla ollessa patjavalinta on tärkein osa prosessia, sillä patja on se, joka tukee selkääsi nukkuessa. Markkinoilla on lukemattomia vaihtoehtoja erilaisilla jousilla varustetuista makuualusista lateksi- ja vesipatjoihin sekä vartalon mukaan muuttuviin patjoihin.

Valintasi perustuu tietenkin mieltymyksiisi, mutta harkitse Memory Foam -patjaa, joka muotoutuu ruumiin muotojen ja lämmön mukaan ja tukee selkää oikeista kohdista. Patja tarjoaa jokaiselle käyttäjälle sopivasti tukea antavan alustaratkaisun. Se huomioi näppärästi niin nukkujan painon, vartalon muodot kuin nukkuma-asennon.

Isompi on parempi

Peti on hankinta, joka kannattaa perustaa mukavuudelle, ei estetiikalle. Valitse aina sänky, joka on riittävän suuri sinulle. Korkeilla päädyillä varustetut sängyt näyttävät mahtavilta, mutta jos et pysty oikaisemaan jalkojasi makuulla, ovat seurauksena selkä-, hartia- ja niskakivut.

Jos olet pitkä tai pidät tilavasta sängystä, hanki rauhassa reilu divaanisänky. Nämä laidattomat pehkut sallivat kunnollisen ruodon oikaisemisen. Sängyn tulisi olla vähintään kymmenen senttiä pidempi kuin pisimmän siinä nukkuvan henkilön. Näin tila varmasti riittää, vaikka yöllä tulisi vähän liikehdittyä.

Vain luksus kelpaa

Ihmiset käyttävät keskimäärin kahdeksan tuntia yössä sängyssä, joten on ehdottoman tärkeää satsata selkää tukevaan ja mahdollisimman miellyttävään makuualustaan. Voi olla houkuttavaa hankkia se halvin sänky tai patja. Pitkän päälle ratkaisu ehkä kaduttaa, sillä halvat hankinnat todennäköisesti aiheuttavat tai lisäävät selkäongelmia ja joutuvat vaihtoon tyyriimpiä nopeammin.

Kyse on yhdestä terveytesi kannalta tärkeimmistä valinnoista, joten panosta siihen. Voit hyödyntää esimerkiksi tuotteita ja yrityksiä, jotka antavat maksaa ostoksen nollakoron osamaksulla. Luksussänkyyn törsäys saattaa tuntua ylenpalttiselta itsehemmottelulta. Terveytesi ja hyvinvointisi, joihin unenlaatu selkeästi vaikuttaa, on kuitenkin investoinnin arvoinen.

Huomioi kipupisteesi

Ennen ajateltiin, että paras ratkaisu kärsivälle selälle on jäykkä patja. Testit ovat osoittaneet luulot vääriksi; itse asiassa kova alusta aiheuttaa ja pahentaa selkäsärkyjä.

Jos kärsit alaselän kivuista, kova tai keskikova patja soveltuu sinulle. Jämäkkä alunen antaa sopivasti tukea alaselälle. Kun kipuilu tuntuu yläselän alueella, valinta osuu pehmeämpään patjavaihtoehtoon. Tällöin niskalla ja hartioilla on mukavasti pehmikettä.

MTV3/athomemagazine.co.uk

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme