Mainos
Mainos

Putkiremontti - asukkaan oikeudet

Hei, taloyhtiössämme päätettiin putkiremontista tänä keväänä, toteutus on parin vuoden päästä. Omistamassamme asunnossa on tehty kylpyhuoneremontti -99. Taloyhtiön kokouksessa kysyin, että voidaanko meidän kylpyhuoneen uudehkot kalusteet (pönttö, hanat, lavuaari) säilyttää ja asuntoomme kohdistuvista kuluista näin vähentää uusien kalusteiden hinta. Isännöitsijä ilmoitti että tämä ei ole mahdollista vaan kaikkiin asuntoihin uusitaan automaattisesti kaikki kalusteet ja ainoastaan lavuaari on mahdollista säilyttää. Voiko tosiaan olla mahdollista, että nämä kalusteet ovat "kertakäyttöisiä"? Onko missään laissa mitään mainintaa tästä? Kalusteemme ovat tyylikkäät ja tietenkin hyväkuntoiset, tilalle saisimme todennäköisesti ihan peruskalusteet ja tätä emme halua. Kiitos vastauksesta! T:Elina

Kiitoksia kysymyksestä. Ensiksi pari perusteena olevaa seikkaa.

1. Taloyhtiö omistaa rakenteet ja niihin välittömästi liittyvät varusteet. Näitä varusteita ovat rakennusvaiheessa kaikille samantasoisina asennetut altaat, wc-istuimet ja hanat. Jos taloyhtiön toimesta näiden tilalle on asennettu uudet, ovat ne myös yhtiön omaisuutta. Mikäli asukas on itse hankkinut perusvarustusta parempitasoiset, ovat ne asukkaan vastuulla ja omaisuutta. Yhtiön omaisuudesta päättää siis yhtiö.

2. Laissa on määrätty yhdenvertaisuusperiaate, jonka mukaan yhtiön on kohdeltava kaikkia asukkaita samanvertaisina. Käytännössä tämä tarkoittaa, että asukaskohtaisia yhtiön kustantamia remontteja tai varustelun muutosta ei voi tehdä muussa tarkoituksessa kuin välittömien vaurioiden korjaus tai niiden ehkäisy. Toisaalta juuri kyseisten kaltaisten suurten kaikkia koskevien remonttien yhteydessä kaikille tehdään ja kustannetaan täysin samanlainen remontti ja varustus. Näin yhdenvertaisuusperiaate saattaa joskus aiheuttaa yksittäisen asukkaan edun vastaisen tuloksen.

Edellisen mukaisesti yhtiö vastaa kokonaisremontista. Vastuu toteutetaan siten, että kaikki asunnot toimivat teknisesti oikein ja vastuut ovat selkeästi yhtiöllä. Jos jokin varuste tästä poikkeaa, hämärtyy vastuiden rajat eli mikä on as oy:llä ja mikä asukkaalla. Esimerkiksi kuka vastaa, jos wc-istuin rikkoutuu työn aikana tai hana ei toimi kuten pitää? Usein wc-istuimen irrotus sitä rikkomatta ei onnistu.

Käytännössä yksittäisen kalusteen hintaa ei aina ole mahdollista määritellä hyvitysmielessä, koska suuri remontti sovitaan urakoitsijoiden kanssa kokonaishintana työt ja materiaalit yhteensä. Yhdellä altaalla tai wc-istuimella ei täten ole yksikköhintaa, jonka voisi hyvittää. Nuo ovat osin byrokratiaa, mutta myös vastuutodellisuutta isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen jäsenten kannalta. He kantavat vastuun henkilökohtaisesti.

Toinen asia on sitten joustavuus ja henkilökohtainen neuvottelu. Usein on mahdollista sopia asukaskohtaisista ratkaisuista loukkaamatta yhdenvertaisuusperiaatetta, mahdollistaa yhtiön viranhaltijoiden mielekäs työskentely ja ottaa osa vastuuta selkeästi itselle. Tällaisia ovat mm. mainitut varusteet tai itse valittu ja/tai teetettävä laatoitus. Hyvitystä ei välttämättä vakiovarusteista tule (paitsi suurehkot kustannuserät kuten laatat), mutta saa mitä haluaa.

Teidän tapauksessanne kannattaa keskustella juuri tältä pohjalta. Tai jos vastuista ei pääse yhteisymmärrykseen, voi sopia, että yhtiö laittaa kaiken muuten valmiiksi, mutta itse asennatte hanan, wc-istuimen ja muun kaluston. Ainakaan tuohon jälkimmäiseen ei ole mitään juridisia tai periaatteellisia esteitä. Tällaisista itse omassa työssäni sovin jatkuvasti. Terveisin Sakke

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot