Mainos
Mainos

Raastava nälkä

Koululaisen raastavaan nälkään syntyy vaikka vartissa sapuskaa. Koululaisten kunnon ruokaan kuuluvat mm. kasvikset, kala, ja vähärasvainen liha, rasvaton maito ja täysjyväleipä, jonka päällä on aina raapaisu margariinia. Kasvikset, hedelmät ja marjat sopivat mainiosti välipaloiksi.

Kotimaiset kasvikset, Syöpäjärjestöt ja Sydänliitto ovat ideoineet hauskan Raastava nälkä -keittokirjan koululaisille. Kirjaa on jaettu 55000 seiskaluokkalaiselle. Kirjan mainiot ruokaohjeet ja vinkit löytyvät myös nettiosoitteesta www.raastavanalka.fi.

Nikon & Akin iltapäiväpitsat - kaksi tomaattipitsaa

2 pakastepitsapohjaa Täyte: 100 g kevyttuorejuustoa 3-4 valkosipulinkynttä 1 sipuli 4 tomaattia rouhittua mustapippuria ripaus suolaa (vähärasvaista juustoa raasteena) basilikaa

Säädä uuni 225 asteeseen. Kuori ja viipaloi valkosipulinkynnet ja sipuli. Pese ja viipaloi tomaatit. Voitele pitsapohjat tuorejuustolla. Levitä päälle tomaatti-, sipuli- ja valkosipuliviipaleita. Ripottele päälle rouhittua mustapippuria ja ripaus suolaa sekä halutessasi juustoraastetta.

Paista pitsat 225 asteisessa uunissa noin 15 min, kunnes pitsan reunat ovat saaneet hieman väriä. Koristele valmiit pitsat basilikanlehdillä.

Tytin ihana tonnikalasalaatti - kaunis ja ruokaisa

Lohko amerikansalaattia 1/2 keltaista paprikaa 1 dl kurkkukuutioita 1 iso tomaatti tai 6 kirsikkatomaattia 1 tlk tonnikalaa 1 dl raejuustoa ripaus mustapippuria

Pilko amerikansalaatti ja laita siivilään. Huuhtele salaatti kylmällä juoksevalla vedellä. Ravista siivilää niin, että vesi irtoaa salaatista. Pese kasvikset. Halkaise paprika ja poista siemenet. Pilko paprika ja kurkku kuutioiksi, tomaatti lohkoiksi. Valuta tonnikalasta ylimääräinen neste pois.

Kokoa aineksista salaatti suoraan annoslautaselle. Mausta ripauksella mustapippuria tai vaikka yrttiöljyllä. Vinkki: Salaattiin sopivat myös sipuli, oliivit, kaprikset ja nopeasti mikrossa kiehautetut parsakaalinnuput.

Mikon mikroperuna kalkkunakastikkeella - kypsyy lennossa

1 iso TAI 2 pientä jauhoista perunaa (punainen väritunniste)

Pese peruna huolellisesti ja pistele perunaan haarukalla reikiä joka puolelle. Kypsennä perunaa mikrossa täydellä teholla noin 3-4 minuuttia.

Kalkkunaleikekastike: 1/2 prk raejuustoa 1 rkl kevytmajoneesia 1 tl sinappia mustapippuria 3 viipaletta kalkkunaleikettä 1/2 punaista paprikaa (ruohosipulia)

Sekoita raejuusto, kevytmajoneesi ja mausteet. Pilko kalkkunaleike ja pesty paprika ja sekoita raejuuston joukkoon. Tee perunaan ristiviilto, lusikoi ja nauti kastikkeen kanssa. Lisäkkeeksi sopivat kurkku- ja tomaattilohkot tai vihersalaatti.

Dianan dippibileet - porukalla syötävää

2 keltaista paprikaa 4 porkkanaa 1 kurkku 2 lehtisellerin vartta 1 kukkakaali

Dippikastike: 1 prk kevytkermaviiliä 2-3 rkl sitruunan mehua 1/2 dl hienonnettuja tuoreita yrttejä 1 tl sokeria ripaus suolaa rouhittua mustapippuria

Sekoita dippikastikkeen aineet keskenään ja anna maustua jääkaapissa vihannesten pilkkomisen ajan. Huuhdo vihannekset hyvin vedellä. Halkaise paprika ja poista siemenet. Kuori ja huuhtele porkkanat. Leikkaa paprika, porkkana ja kurkku pitkiksi suikaleiksi, lehtiselleri 7-10 cm paloiksi. Irrota kukkakaalista kukinnot, halkaise suurimmat. Asettele kasvikset laakealle vadille kukin omaan ryhmäänsä.

Vinkki: Jos tiedät kuinka monta tulee, voit koota kullekin vieraalle kasvisannoksen valmiiksi. Dippikastike voi olla kulhossa pöydän keskellä.

Tonin rapea perunarösti - ruisleivällä tai lihapullien kanssa

3 keitettyä perunaa 2 rkl hienonnettua sipulia ripaus suolaa öljyä vähäsuolainen ruisleipäviipale

Kuori keitetyt ja jäähtyneet perunat. Raasta karkeaksi raasteeksi. Sekoita perunaraasteen joukkoon hienonnettu sipuli ja suola.

Kuumenna öljy ohukaispannussa. Painele perunaraaste kevyesti pannulle. Paista miedolla lämmöllä kummaltakin puolelta kauniin kullankeltaiseksi ohukaisten tapaan. Syö rösti esimerkiksi ruisleipäviipaleen päällä. Jos jääkaapissa on eilisiä lihapullia, ne käyvät makuun mainiosti. Lisäkkeeksi sopii salaatti, tomaatti ja maustekurkku.

Petterin punakuonosämpylät - yrttejä ja valkosipulia

5 dl rasvatonta maitoa tai vettä 50 g hiivaa 1 tl suolaa 3 rkl siirappia 1 valkosipulinkynsi 1/2 dl silputtua persiljaa tai basilikaa 2 dl kauraleseitä 3 dl sämpyläjauhoja 5 dl vehnäjauhoja 1/2 dl öljyä kirsikkatomaatteja Liota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen. Lisää suola, siirappi, puristettu valkosipuli, silputtu yrtti ja kauraleseet. Vaivaa taikinaan jauhot sekä loppuvaiheessa öljy. Jätä taikina löysäksi, sillä leseet sitovat nestettä turvotessaan. Anna taikinan nousta vedottomassa paikassa leivinliinan alla kaksinkertaiseksi. Vaivaa taikinasta ylimääräinen ilma pois jauhotetulla pöydällä.

Taputtele taikina uunipellille leivinpaperin päälle jauhotetuin käsin. Jaa ruuduiksi veitsellä. Anna taikinalevyn kohota leivinliinalla peitettynä lämpimässä paikassa noin 30 min. Säädä uuni 225 asteeseen. Kun sämpylät ovat hyvin kohonneet, paina jokaisen ruudun keskelle yksi kirsikkatomaatti. Paista sämpylät 225 asteessa uunin keskiosassa noin 15 min. Vinkki: Nämä sämpylät sopivat sellaisenaan haukattavaksi vaikka keiton kanssa.

Mintun marjaherkku - kuitua kauraleseestä

1 dl valmista vaahtoutuvaa vaniljakastiketta 1 prk (250g) maitorahkaa 3 rkl sokeria 3 rkl kauraleseitä 3 dl marjoja (mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa)

Vatkaa vaniljakastike vaahdoksi. Lisää vaahtoon rahka, sokeri ja leseet. Sekoita mukaan marjat. Vinkki: Jätä kauneimmat marjat pinnalle koristeeksi.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme